0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den har då gått ca 2550 h/år vilket tyder på att den är väldimensionerad.Så siffran för tillskott är säkert OK.Är det en 9 kW modell du har?Jag skulle nog inte gå ner lägre än till 8 kW om du väler en on/off modell.
Pumpen är på 9 KWSå menar du att med en Varvtalsstyrd pump kan man ev gå ner till 7KW om man vill snåla ?
Nu får någon expert rätta mig om jag har fel. Jag hade tidigare en Nibe 1215 8.5, vilket gör att man tror att pumpen ger 8.5 KW. Det stämmer nog också men det är vid 0-50 C. Vid 0-35 gav den 10 kW.I vårt fall den gamla pumpen för stor men det gäller givetvis inte alla.Idag så benämns de flesta pumpars effekt enligt 0-35 C tror jag. Jag antar att det har att göra med att fler och fler har golv värme och därför kanske ny standard.Med andra ord en gammal XXX 9 kW motsvarar kanske XXX 11 kW om man enbart ser på pumpens namn. Det går alltså inte att jämföra en ny pump med en gammal på basis av namnet utan måste kolla specifikationerna. Vet inte men, det kan också bara att det är olika temperaturer som gäller för milt och kallt klimat.
Detta kan nu ha ändrats, läste om en som fick en ny kompressor till sin 1245:a och då byttes den till en scroll.