Sammanfattning/ TL;DR
Vi har fått två relativt likvärdiga offerter för bergvärme. Ska vi satsa på en tidigare beprövad firma (lev. NIBE) som är lite smårörig eller en för oss ny firma (lev. Thermia) som ger seriöst intryck?
Inledning
Efter att dragits med pelletspanna i sex år är det nu dags att uppdatera värmesystemet till bergvärme. Jag har läst det mesta som skrivits här och på värmepumpsforum skulle det kännas tryggast att få lite input i vårt specifika fall innan vi accepterar en offert för installation.
Förutsättningar
Huset: 2-plans 50-talsvilla i souterräng, väggar i lättbetong, 204+52 kvm, energiglas i originalfönster, Jönköpingstrakten
Uppvärmning: CTC ecoflex 15kw, äldre hyfsat stora sektionsradiatorer, framledningstemperatur vid 0-gradigt ca 40 grader, vid -15 ca 55 grader (pannan har varit inställd på max 55 grader). Innetemperatur ca 19-20 grader, källardel delvis uppvärmt. Kamin för myseldning.
Förbrukning: ca 8 ton pellets/år för värme och varmvatten (även sommartid). Vid 85% effektivitet ger det ett energibehov på 32 500 kWh (8000*4,8*0,85). Effekt vid DVUT är enligt offerterna 12-14 kW.
Jorddjup: 10-20m enligt SGU:s jorddjupskarta, inga brunnar på grannfastigheter men i närområdet varierar det mellan 0 och 25m med undantag för ett hål med 69(!)m jorddjup.
Offerterna
Har inhämtat offerter från fyra firmor i närområdet. Två ligger betydligt högre i pris (trots grundare borra), offererar IVT/Bosch och har inte varit på besök. De två som är aktuella framgår i tabellen nedan. *Korrigerat pris är för att beräkna prisvärdhet och beräknat på 220m hål, 20m foderrör samt magnetitfilter.
Firma Pump Effekt Borrdjup Foderrör Grävning Magnetitfilter Pris Pris korr*
A Nibe S1256-13cu 3-13 KW 200m 6m 5m Nej 205 850 kr 226 750 kr
B Thermia Atlas 12 3-12 KW 240m 6m 5m Ja 223 166 kr 229 066 kr
Firma A
Lokal, väletablerad firma. Fördelarna är att vi anlitat dem vid flera tillfällen tidigare. De är smidiga och har alltid löst problem eller missförstånd som uppstått. Nackdelarna är att de ibland inte har så bra kommunikation mellan rörkrökare och chef, man kan behöva påminna om saker och är lite "det löser sig". Offerten var upprättad utifrån erfarenhet och vi fick ingen energiberäkning förrän vi frågade om den - dimensioneringen överensstämmer dock i huvudsak med flera andra firmor. Offerten är också betydligt mindre detaljerad.
Firma B
Lokal väletablerad firma. Fördelarna är att de ger ett mer proffsigt intryck - om än något säljigt. Offerten är detaljerad utan frågetecken om vad som ingår. Energiberäkningen har korrekta invärden och offerten har de lämnat utifrån en sammanvägning av schablonberäkning och verklig förbrukning. De sköter också ledningskoll och tar fram underlag för anmälan till kommunen. Nackdelen är såklart att vi inte anlitat firman tidigare.
Pumparna
Såvitt jag kunnat läsa mig till är pumparna i stort sett likvärdiga både i SCOP, funktioner och byggkvalité.
Niben har rykte om enklare handhavande. Niben har också inbyggd wifi för att kunna köra Smart Price Adaption. Vid mer än 1 kw elspets krävs uppsäkring till 3x20A.
Thermia har rykte om något krångligare handhavande (användarhandboken verkar dock betydligt mer detaljerad). Thermian kräver kabel eller en repeater för Smart Price. Thermian har HGW. Vi verkar kunna klara oss med våra huvudsäkringar på 3x16A och ändå ha 3kw elspets (vid en vargavinter). Vidare är Atlas tystare.
Slutsats/frågor
Jag lutar för egen del åt Firma B medan min sambo hittills har tyckt det var tryggare med Firma A. Väljer vi Firma A hade jag begärt en djupare borra, i vart fall 220m.
Hade ni i vår situation gått på det säkra kortet eller valt den "nya" firman?
Är det något som ni studsar på gällande offerterna eller tycker vi har tänkt fel?
Är magnetitfilter nödvändigt?