0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej vänner,Byggde ett nytt hus för tre år sedan och installerade i samband med detta aktiv kyla via en Daikin Altherma Geo 3 och tre stycken fläktkonvektorer. Tyvärr fick jag inte riktigt det utfall jag önskat och fick även fel levererade fläktkonvektorer som var mindre än de beställda (vilket noterades efter att de var installerade). Kör med en framledningstemperatur på 5 grader till dessa. Värmen går ut via golvvärme och pumpen har därmed två värme/kylbärande slingor (rent praktiskt styr pumpen en trevägsventil som sitter monterad externt beroende på om värme eller kyla produceras, dvs. vilken slinga som är invald). Förra sommaren testade jag även att lägga golvslingorna till att kyla och detta gav verkligen mervärde. Med en framledningstemperatur på typ 18 grader fick jag mycket god kyla i huset, dock räcker det inte riktigt till i typ sovrum och vissa dagar vill jag köra båda systemen, dvs. kyla via både fläktkonvektorer och golvslingor.Nu till min fråga, går det att installera någon anordning som medger detta, dvs. köra både fläktkonvektorer och golvslingor samtidigt fast med olika framledningstemperatur? Tänker mig någon typ av shuntgrupp (heter det så?) med en egen termostat på framledningstemperaturen och cirkulationspump som tar från värmepumpen (dvs. 5 grader framledning) och shuntar upp detta till 18 grader som jag kan köra till golvslingorna? Är det ens praktiskt genomförbart? Det absolut bästa vore även om man kan styra framledningstemperaturen och av/på från någon form av programmerbart gränssnitt (typ modbus eller liknande). Tackar för alla inspel!OlaHuset är ett välisolerat stenhus (230 kvm) i två plan (souterräng) med en fläktkonvektor centralt placerad på vardera plan och en i sovrum som ligger på ovanvåning. Övriga sovrum ligger på nedre plan och håller temperaturen utan behov av extra kyla förutom via golvkyla. Endast ovanvåningen, och specifikt sovrummet, behöver extra kyla via fläktkonvektorer utöver golvkylan.