Hej.
Har strulat med detta under en länge tid men utan riktigt bra lösning.
Har en fastighet på strax över 800 kvadrat i 3 våningar som tidigare värmdes av en pelletsanläggning men som sedan 3 år går på en NibeF1345(tror jag) med 40kW.
Det som händer är att den regelbundet löser ut med pressostatlarm 58 och då helt diskret går över till att köra den lilla (26kW) elpatronen.
Detta märker jag när jag cirka en gång per vecka åker dit då jag bor på annan ort. Helt sjukt irriterande.

Jag har jobbat en del med Uplink men den uppfattar jag som obegripligt kass och full av buggar.
En fråga till er med mer kunskap i frågan.
Min externa cirkulationspump är ju enkel att justera i flödet men frågan här är hur flödet påverkar möjligheterna att få ut värmen ur systemet.
För det som orsakar driftstoppet är ju att den producerade värmen inte hinner avges korrekt.
Blir det bättre eller sämre att öka flödet i elementkretsen?
Jag kan givetvis sänka värmen lite och på så vis undvika problemet men de som bor i fastigheten upplever att det är ganska kallt i vissa rum så det vill jag helst inte göra.
Är det en väg fram att lägga till fler cirkulationspumpar i elementsystemet för att få ut värmen ordentligt i systemet och inte förlita sig på en enkel pump i ett relativt stort system?
Eller måste jag montera fläktradiatorer för att få ut värmen ur värmekretsen?
Min lösning för tillfället är att ha alla element i källaren på max för att inte värmepumpen ska lösa ut.
Tacksam för era åsikter och förslag.
/Fredrik