0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Tack för svar. Jo när jag räknar själv med lite olika tumregler får jag följande med dessa antaganden:A temp: 300 kvmEnergiprestanda: 130 kWh/kvm*år (är detta rimligt när man bygger ut ett äldre hus?Energibehov: E=At*Ep= 39 000 kWh/årEnergiuttag per år: 165 kWh/m (rimligt?)Borrdjup: d=E/Eå=236 mEllerEffekt: 13 kWCOP: 3Effekt per meter: 39 W/mBorrdjup: d=P*(cop/(1+cop))/Pm= 250 m250 m + låter ju som det man ska gå på isf, om det är rimliga antaganden.
Hej,Efterfrågar lite hjälp med dimensionering av borrhål. Jag har fått tre offerter på bergvärme med vitt skilda djup på borrhål. * Thermia Atlas 12 med 160 meter borra* Nibe S1256-13 med 260 meter borra* Nibe S1256-13 med 200 meter borraJust nu bor vi i ett hus på ett plan med källare byggt 1944 (69+65 kvm). Det är ganska tunna väggar och källaren är oisolerad och odränerad. Plankstomme. Dock har vi planer att bygga garage inom närmsta året, samt bygga ut huset inom 3-5 år och har därför bett om att få BVP och borrhål dimensionerat efter detta. Alla bör har räknat på:A hus: 260 kvm, varav- 100 kvm källare- 100 kvm entréplan- 60 kvm inredd vindA garage: 80 kvm, varav- 40 kvm för bilar typ 12-15 grader- 40 kvm uppvärmt förråd typ 21 grader (denna är tänkt att fungera att konvertera till enkel bostad)Ort: Huddinge (DVUT 1 dag -15,6)Osäker på bergart, på SGU står det "urberg"Nuvarande energiförbrukning är på 21414 kWh/år enligt energideklarationen. Detta är uppmätt på en ensamstående äldre man som bodde här innan oss. Jag har ingen aning om vilken energiprestanda som är rimlig att räkna på när man gör dessa tänkta utbyggnader.Frågan är egentligen om någon har tips, tumregler, formler eller beräkningsprogram som kan hjälpa mig att reda ut vad som skulle vara lämpligt djup på borrhål.Tacksam på förhand på alla eventuella svar