Jag brukar alltid extrapolera vid optimeringsproblem, när det blir höft-på-höft-på-höftning.
Antingen eldar man 100%, eller 0%.
100%, eldning: Då betalar du vedpriset/år rakt av, OCH lever med den potentiella förlusten/vinsten, om elpriset förblir negativt, eller 40kr/kWh.
Vedpriset är tämligen konstant för de flesta, då man alltid känner nån som känner nån, som säljer ved till självkostnadspris. (vi säger 0.5 kr/kWh för enkelhetens skull). Men även här, finns det ju människor som har egen tillgång på ved, då betalar man typ 0.1 kr/kWh (korrigerat enbart för bensin/el/reparationer/avskrivning av utrustning)
Tiden man spenderar, beror ju på hur man värderar sin fritid, ev. utebliven övertid från sitt jobb, och risken att man skadar sig fördärvad på den gamla tomgångstokiga sågdjäveln...
20000 kWh/år värmebehov i någon slags normaliserad Medelpadvilla.
Kostar 10000kr ved, eller 2000kr ved, beroende på förhållanden.
Elpriset är som billigast 1kr kWh, eller worst case med historik i ryggen, säg 5 kr/kWh. Vi jämför med direktverkande el.
(Det är nu det ballar ur, då varje tillägg i beräkningen, växer med kvadraten på stammåttets varians)
10000kr vinst som sämst, 90000kr vinst som bäst, eller för en skogsbrukare; 18000kr vinst som sämst, eller 98000kr vinst som bäst.
MEN, nu till det jobbiga.
Skogsbrukaren kan ju ibland, få ut annat material, och därmed annan ersättning för träden, om de säljs till, eller logosågas till virke.
Då blir det ju en rådjävla förlustaffär...men visst, den luttrade och välsorterade skogsbrukaren eldar ju bara sånt som inte går att sälja till annat än ved.
Har just arbetat klart på vedbacken för idag. Känns ju skönt i både kropp och själ, men jag gör det fan inte för pengarna!
Det är för att ha reservved om(när) SHTF, och för att svärfar är 80 bast, och behöver all hjälp han kan få.
Men nu till slutklämmen;
svärfar har 800m markvärmeslingor på åkern och en ny Boschvärmepump (Compress) på 1.4kW. 1800-talskåk och typ 170m² BOA. gamla stora radiatorer.
Jag har försökt få honom att förstå, att pumpdjäveln på vintern ska få gå, tills dess att den storknar och börjar kalla på elpatron, (spärrad) då, och först då, ska man elda i pannan...allt annat är enligt mig att elda för kråkorna.
Först var det tjat om att köldbäraren närmade sig 0°C, men då upplyste jag honom om att det tar motsvarande energin som att sänka temperaturen ytterligare 80°C, för att det ska börja frysa och djävlas.
Vi får se hur det blir i vinter, men jag ska göra allt i min makt för att inte en markvärmepumpinstallationssinvestering på 100 lök ska bli utkonkurrerad av en vedpanna som tär på rikedomarna i skogen, i onödan.
I'll show myself out.