Jag bor sen 2 år i ett hus där det tidigare funnits ved/pellets-panna i källaren, som för ca 10 år sen byttes till värmepump. Eftersom en värmepump har så mycket mindre spillvärme blev det därmed kallt i källaren, ca 10 grader när det är som kallast ute.
Jag har övervägt att installera ett element eller en fläktkonvektor, men började fundera om det finns en enklare lösning.
Rören från värmepumpen går synligt i taket i källaren, och de är isolerade. Kallvatten och varmvatten till kran känns ju vettigt att ha isolerade, men rören som går till element och golvvärme - finns det nån poäng i att ha isolering runt dessa?
Om jag plockar bort isoleringen borde jag väl få lite "värmeläckage" och därmed få lite behagligare temperatur? Det är ju såklart svårt att ställa in en exakt temperatur, men om det skulle bli för varmt kan jag ju lägga tillbaka en del av isoleringen.
Jag kan behöva ställa upp temperaturen i värmepumpen för att inte resten av huset ska bli kallt (även om det mesta av värmen borde väl stiga uppåt?), och jag har en ngenic tune som också hjälper till att hålla rätt temp i huset.
Isoleringen är mestadels av skumplast ("rör" som är uppskurna längsefter, och sen ihopklamrade), och det är den jag primärt tänkte plocka lös. Resten är av nån äldre sort, eventuellt med asbest(?) så den tänkte jag få vara kvar.
Ser ni några problem med min idé?