0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En Nibe F730 installerad för ganska precis fem år sen i nybyggt hus. Allt har funkat fint. För några månader sen började det lukta lite konstigt, som kokt kål, till och från, i tvättstugan där den står. Sen har det blivit mer och mer lukt. Nu är det en kväljande lukt av gammal lök. Jag har kollat golvbrunnen, samt andra avlopp i rummet. Jag har rengjort filtert (och gjort det med jämna mellanrum). Jag har kollat att det inte är något stillastående vatten i avrinningsröret. Jag har luftat den och bytt vatten i systemet två gånger nu. Inget hjälper. Det luktar mest mitt i rummet - inte vid golvet eller då jag öppnar servicelucka osv. Det luktar även mycket vid utblåset på utsidan av huset. Misstänker någonting i ventilationen. Övrigt i huset luktar det ingenting. Någon som har någon idé? Kan det vara fukt/mögeltillväxt inne i värmepumpen?
Tack :-) Död-mus-teorin har tänkts många gånger ... men en död mus borde ändå skrumpna och torka bort relativt snabbt tänker jag. Vart hittar man egentligen den där spillkoppen? Innanför serviceluckan? Inga håligheter för framtida bergvärmepumpar eller toaletter finns i utrymmet.
Känn och lukta på isoleringen