0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fråga grannarna, kanske de redan har borrat mycket längre än 10 m från din tomtgräns, så de då ger ok att du lägger ditt nya hål lite närmre och därför ändå klarar min 20 m.
Borrar du ett nytt hål som är djupare så ska alla slangar gå in i huset och det ska då finnas strypmöjlighet på dom som går ut. Samt att någon form av flödesmätare kanske. Det går även att mäta inkommnade temp KB och dom ska i princip då ha samma temp in. Lämpligt med att sätta ett dykrör på inkommnde ( 2 st ) på vardera inkommnder rör, så det går att stoppa in givare för tempmätning.
Jag skulle:1. Försöka hitta någon som ville förlänga mitt befintliga borrhål.Om det inte är möjligt:2. Borra ett hål som är 230 meter djupt, det bör räcka till en 12 kW värmepump.Vill du krångla och hålla det gamla i drift också så kan det vara lite grädde på moset, men i så fall ska du ha injusteringsmöjligheter och temperaturmätning, och hålla koll på det några gånger/vinter så det är bra justerat.
Som tillägg mellan valet att förlänga, vs extra borrhål
Kanske ett sidospår men funderar ändå om man inte som ett 3e alternativ kunde komplettera med en luft/vatten VP som dockas till systemet för att avlasta hålet större delen av året, osäker på vad det kostar men kanske ett alternativ att beakta, speciellt om man stöter på patrull med tillstånd från kommun/grannar etc. ?
Efter ganska mycket jagande på borrfirman, så kom de äntligen och borrade. Vi landade i 170 meter med 3 graders lutning. Bottenhålet hamnar då ca 20m från ursprungshålet, men i markplan är det bara ca 5 m avstånd. Då gamla hålet är kallt, så kör jag enbart på det nya hålet för stunden. Såhär efter ett dygn så får jag ca 2-2.5 grader in på hålet (inledningsvis var det över 4 grader, vid rundpumpning utan kompressorkörning så låg det faktiskt på 8 grader. Tidigare temp har legat mellan -2.3 till -2..Min 8 kW pump ger nu närmare 7kW värme, mot tidigare 5.5 kW. Dessa extra 1.5 kW gör rätt stor skillnad, då den klarar närmare 47 grader framledning enbart med kompressor (tidigare 42-43). Då planen är att byta till en 10 kW ska det bli intressant vad jag landar på för brine-temp då. Möjligt att det normaliserar sig vid 0 grader och då ger nog inte den mer än 8kW ändå, dvs ganska liten skillnad. Fun trivia: Vid inkoppling av nya hålet på gamla rördragningen, stoppade jag lite papper i ett av rören när jag gradade det. Då gradverktyget har en "kon", trycktes pappret ner en bit så det inte syntes. När jag började rundpumpa med extern pump, och sprang på lite bekymmer med att säkerhetsventilen löste ut, så insåg jag att jag glömde ta ur papperet innan jag pressade ihop rören 🥲. Panik i huvudet, men med maximalt flyt så insåg jag att papperet var på inloppet, före strypventilen på gamla hålet, där jag hade satt en klämringskoppling samt hade strypt ventilen fullt 😅. Kunde ta isär det och fiska ut pappersbiten vilket var en STOR lättnad. Troligtvis hade det ändå fastnat i nån av strypventilerna om det hade glömts på annat ställe, men katastroftanken på att det skulle fastna längst ner i borrhålet slog mig, vilket inte kändes som ett kul problem att lösa...
Får man fråga vad kalaset gick på? Vilken firma?