0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Terminen ger ju exakt samma volym årets alla timmar, ingen konsument konsumerar el så, därför tar elhandlaren på sig en så kallad profilrisk som måste kvantifieras och tas betalt för. Elhandlaren måste komplettera med fler produkter, månads- och veckokontrakt t.ex. för att säkringen ska motsvara kundstockens förbrukning.
Varför har vi ens ett system med ett extra mellanled av försäljare mellan producent och slutkund?Nordpool kunde väl gott fortsätta handla in el som idag, men sälja åt kund utan mellanhänder, med ett visst procentuell påslag?Mes tydliga ramar för hur det hela ska fungera och med full insyn.För varför ska det finnas hundratals olika aktörer som gör samma saker på olika håll, och som har huvudsyftet att maximera avkastning och säkerställa sin egen löneutbetalning på bekostnad av alla konsumenter?Samma arbete kan ju göras av systemet nordpool, utan alla utdelningar och löneutbetalningar.Att det behövs lokala nätägare som säkerställer leveransmöjlighet är jag helt inne på är befogat, men för elförsäljning, nä, det är bara dumheter, iaf så som det ser ut idag.
Ja, det är väl bla därför kvartalssäkringarna för elhandlarna finns?För SE1 ser kvartalspriserna ut så som följer:Kvartall ett 2025: =34,6 öre/kwhKvartal 2 2025: = 24,1 öre/kwhKvartal tre 2025: 15,1 öre/kwh