0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett vanligt problem på denna modell är att de flexibla stålspunna slangarna kan sätta igen med magnetit, man ser detta på att tempdiff T8-T9 ökar med tiden.Det är en bra vana att med jäma mellanrum kolla på temperaturerna när den går så ser man om nått börjar avvika.Om den har en yttre cirkpump så bör man även jämföra T1-T9 när den värmer huset att dessa visar lika?T10-T11 är bra att ha koll på med.Hetgastemp T6 bör ligga runt 30-35 C över T8 när den går.Jag kommer köra min tills den rasar, att köra på elpatron ett par månader är för mig OK då den sparat ihop sin egen kostnad många gånger om under de 20 år jag haft den.Jag tror de flesta märken har smarta funktioner idag, men Nibe är väl bäst på just "gadgests".De har en pryl för att koppla ihop solceller med värmepumpen också.
Egentligen så står det vad som bör kontrolleras i manualenRengöra Filter + kontrollera temperaturer + tryck + Brine nivåGT 8-9 =7-10°GT 10-11=2-4°Hetgas =75-90°CGångtimmar värme resp varmvattenAntal starter per dygn, ca 20 på vinternAllt sånt här står redan här på forumetMin vp skall gå minst 30 år, det säger också de som varit med länge jag pratar med. Bor man i hus så bör man vara fastighets skötare och göra vissa saker regelbundet texKontrollera vattenläckageSpola avlopp/tömmaKontrollera tak, fasad, fönsterRengöra hängrännor, stuprörGöra rent filter, fläkt, ventiliationVärmesystem, Lufta elementOsvJag ser få synergier mellan en vp som går på natten och vintern jmf solel på dagen o sommarenHälsn/broder duktig
Det jag tänker som diskuterats här på forumet är att värma en större vattentank på dagen för att sedan shunta ut under natten, fast diskussionen var tvärtom, att värma under lågpris tid, ofta då natt.Men detta är nog inte kopplat till ngt specifikt märke, har jag för mej, kan ha fel här.Så sök lite här i forumet.Men att från solel trigga något är mycket intressant, jag följer.
okej, kontrollera temperaturer. Gissar att T/GT syftar till samma sak?Ska det exempelvis vara temperaturskillnad mellan (G)T8 och (G)T9 om 7-10° eller ska tempen för båda vara inom det spannet? Ska kolla i manualen igen och se om jag blir klokare Du kanske missuppfattade vad jag menade med smart funktion, Broder Duktig. Att på en kall och solig mars/oktober-dag kunna temporärt höja temperaturen i huset under tiden som solcellerna producerar el för att när solen gått ner kunna nyttja den värmen skulle jag tycka vara ett super bra användande av värmepump och sol-el. På samma sätt som att värma mer när spot-priset på el är lågt och mindre när det är högt. Tackar!
GT/T är samma sak, 7-8 C mellan GT8/GT9 är väl optimalt, högre än 10 C börjar bli problem.Jag tror att smarta funktioner ingår idag i de flesta värmepumpar men jag känner bara till att Nibe har en pryl för kommunikation med växelriktaren.Jag ska väl avslöja att jag inte vet exakt hur Nibes solcell-gadget funkar, men den borde väl på nått sätt optimera driften för att använda solelen optimalt?https://www.nibe.eu/assets/documents/30066/431668-7.pdfKolla om du förstår hur den funkar?