Tjena,
Har en Samsung nordic wind free som vi är sjukt missnöjda med. Den satt i huset när vi köpte så vi vet inte vem den är köp/installerad av. Vi vet dock att den är ny, endast varit uppe en eller två vintrar.
Vi har 2 problem med den.
1. Vi upplever att den blåser dåligt. Riktigt dåligt. Mycket sämre än en 13 år gammal IVT vi hade i förra huset. Ställer man ner spjället så mkt det går så blåser den ändå inte ner. Man kan gå under den utan att känna varmluft. Är samsung så dåliga?
2. Vi har ca 21 grader i huset. Är den ställd på 21 så visar den att det är 22 grader i displayen. Fine så långt. Om jag ställer upp tempen till 26 så visar den 26 i displayen efter ca 5-10 sekunder. Antar att detta är ett följdfel av nr 1. Om varmluften stannar vid innedelen så blir det varmt där snabbt men inte i resten av huset.
Jag har såklart gjort rent filter och flänsar både inne och ute.
Vi är inne på att byta ut den mot en Mitsubishi men vill kolla här först om ni har några idéer. Kanske öppna innedelen och kolla fläkten? Är det en svår operation? Jag är hyfsat händig.
Men vad sjukt illa av Samsung.
Man kan skämta om eländet, att svaret finns i namnet:
"Wind free"...
Jag tror att det är bäst att köpa en Volvo 240, dvs Mitsubishi FH25/FH35. Billiga, bra, driftsäkra, och billiga/lättillgängliga reservdelar, alla firmor kan meka alla kan felsöka dom här på forumet.
Eller köp en Volvo V90, dvs ur Mitsubishi Hero-serien, om estetik är ett krav.