0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Annat jag bör tänka på?Tack!
Tänk på att det kan vara jobbigt att det hela tiden blåser varmluft precis där man sitter. Ännu värre när man kör AC. Jag tycker innerdelen borde sitta vid andra sidan fönstret. Hero 2.0 är en populär kvalitetsmodell som får betecknas som ett säkert val men det är inte allra senaste topprestanda på den modellen. Ninja har en något högre ljudbild men lite smidigare innerdel. Daikin är bra också.
Med utedelen sådär nära marken finns det risk att det blir ett kompakt isblock under den på vintern. Frågan är väl också hur den klarar sig en snörik vinter, dels kan den ju rent naturligt snöa över och dels finns det risk att snöras från taket ställer till det, antingen genom en stor driva framför utedelen eller genom direkta skador på den. Jag har tyvärr utedelen hemma vid en långsida på huset och har fått den tillbucklad eller vält av takras ett par gånger under årens lopp. Det är stora fördelar med att ha utedelen vid en gavel istället, och minst en halvmeter över mark.
Ja, lycka till säger jag bara.Ska du lämna den där utan uppsikt är det stor risk att utedelen fryser sönder om det kommer snö och kyla i några nämnvärda mängder.I våra krokar i Piteå skulle det i alla fall vara helt omöjligt få en installation som det där att fungera.Möjligen om du bygger ett stort tak med gles panel på sidorna, men då hade det ju varit bättre och billigare med ett riktigt markstativ.
När den avfrostar rinner vatten ned på marken, den fryser sedan till is om det är kallt, is expanderar, sen kommer nytt vatten ned på isen, som i sin tur fryser och expanderar, till sist får du is ändå upp i bottentråget, och när man får klaris i bottentråget hinner den inte smälta under avfrostningarna, så det fortsätter och bygger upp i botten på förångaren (som ser ut som en kylare) och till sist brukar ett gasrör kunna spricka och gasen läcker ut.För oss som monterar högt har det hänt några gånger efter gasläckage på innedelen, då fungerar inte avfrostningen som den ska, och is börjar bygga upp, kan bli läckage där efter en tid.Är inte vanligt, men som sagt, vi monterar alltid högt så att ispelaren under maskinen inte ska nå ändå upp.Din installatör kanske har goda erfarenheter av den där typen av installation, det kan jag inte uttala mig om, jag kan bara säga att vi skulle vägra montera så även om kunden själv ville.Då fick kunden välja en annan installatör.