« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2024, 14:38:24 »
Har funderingar på att koppla en luft/vatten värmepump till ett fungerande pelletssystem som i dag eldas mot ackumulatortank (2000 liter) med varmvattenslinga. Tanken är att använda en värmepump av monoblock-typ och att överföra värmen som produceras av VP till ackumulatortankens vattensystem via en plattvärmeväxlare. Min tanke är att förse luft/vatten värmepumpens vattensystem med glykolblandning för att minimera risken för frysning och att det ska möjliggöra avstängning av luft/värmepumpen under de perioder jag väljer att använda pelletseldning. Att skifta mellan pelletsvärme och pumpvärme vill jag ha helt manuellt med hjälp av kranar på tillopp och avlopp från värmekällorna till tanken.
Vad tror Ni är det en lösning som är möjlig att få till?
Jo.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.