0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alltså, egentligen är det inte alls konstigt att man inte isolerar kompressorn bättre. I grund och botten är det ju AC-maskiner. Vid AC-drift jobbar ju kompressorn på exakt samma sätt och man får samma värmeutveckling. Skillnaden blir ju att det är gynnsamt att låta värmen stråla ut fritt från kompressorn och hetgasrör, det gör att värmeväxlarbatteriet i utedelen får bära mindre värmelast och att EER ökar ?Man bör alltså isolera kompressorn och hetgasrör om den ska "bli värmepump". Problemet är väl bara att det är ganska dyrt att lägga så mycket extra arbete och kanske t o m specialdelar på några sketna 10000 maskiner som ska upp till något litet land som heter Sverige. Dessutom sänker man ju kyleffekten. MVH/Gano
..Borde inte det optimala vara en separat fläktkylning för kompressor och heta rör som enbart går igång vid kylning?...mvhmicke
Lite OT, men ändå viktigt i sammanhanget:Vad kan man räkna med att en stationär dator med flatscreen förbrukar per dag om man sitter och knapprar, surfar och spelar lite?Räknar med att datorn är igång från kl 0800 till ca 2230.
...En LCD flatscreen drar mer än en tjock skärm. Sitter man och spelar går det garanterat ganska mycket ström, CPUn jobbar hårt och kylfläkten går hela tiden. Detta får bli en gissning, någonstans 400-500 W.......MVH/Gano
1. ....(Claes Ohlssonmätaren är bra)...2. Jag har just gjort mig av med 2 st upplight kombinerat med läslampor av halogentyp.Dessa har dragit 900 w !!!..
Citat från: Gonzo skrivet 10 augusti 2006, 22:15:301. ....(Claes Ohlssonmätaren är bra)...2. Jag har just gjort mig av med 2 st upplight kombinerat med läslampor av halogentyp.Dessa har dragit 900 w !!!..1. *host* ... ok... (jodå, den är ok så länge strömmen inte dras stötvis/pulsaktigt då börjar den konstra, rejält)2. sen vår halogen uplight vältes omkull och gick sönder har jag åsså sett positiva saker med elräkningen!
Citat från: Paxmax skrivet 10 augusti 2006, 23:26:37Citat från: Gonzo skrivet 10 augusti 2006, 22:15:301. ....(Claes Ohlssonmätaren är bra)...2. Jag har just gjort mig av med 2 st upplight kombinerat med läslampor av halogentyp.Dessa har dragit 900 w !!!..1. *host* ... ok... (jodå, den är ok så länge strömmen inte dras stötvis/pulsaktigt då börjar den konstra, rejält)2. sen vår halogen uplight vältes omkull och gick sönder har jag åsså sett positiva saker med elräkningen! -Min luft/luft värmepump klarar att hålla hela huset varmt ner till -25 grader !! (med hjälp av 900 W halogenlampor, diskmaskinen, golvvärmen på toan, datorn, en vvb från 1947, 2 kylar och 3 frysboxar från 1975, 8 st 60 W lampor igång hela dagen......osv osv.Känns det igen ?MVH/Gano
-Min luft/luft värmepump klarar att hålla hela huset varmt ner till -25 grader !! (med hjälp av 900 W halogenlampor, diskmaskinen, golvvärmen på toan, datorn, en vvb från 1947, 2 kylar och 3 frysboxar från 1975, 8 st 60 W lampor igång hela dagen......osv osv.Känns det igen ?MVH/Gano