Hej,
Jag uppdaterade till Nibes senaste mjukvara för innedelen (de släckte ner den äldre programvaran) och har nu under senaste 2-3 veckorna börjat få
Hetgas-alarm 230 (EB101-BT14). En graf i appen MyUplink visar att
Hetgas gör spikar över 120 grader på morgon och kväll. Är det normalt? Vad kan vara fel? :'(
Jag har avluftat via båda avluftningsventilerna på innedel och avluftat element och alla termostater är fullt öppna, men får Hetgas-alarm ändå. Tryck: 1 bar. Använder innegivare istället för värmekurva, den är inställd på värmefaktor 4 och 21 grader. Driftoptimering Värme 30 min/Vatten 30 min.
Systemet:
Nibe VVM320 CU 400V 16A (tillverkningsår 2019).
Pump:
Nibe F2120-8 3x400 V (tillverkningsår 2017).
Graf-bild finns bifogad eller finns här: https://www.bildtagg.se/bild/une49bmnx22kasfx40816un5Jag frågade ChatGDP och den svarade så här:
Hetgasens temperatur, som visas i diagrammet, ser ut att nå över 120 grader vid flera tillfällen, vilket kan tyda på att värmepumpen arbetar hårdare än normalt. För en Nibe VVM 320 bör hetgastemperaturen normalt ligga under 120 grader, men den kan variera beroende på driftförhållanden. Om temperaturen ofta går över 120 grader kan det vara ett tecken på att systemet är överbelastat eller att det finns andra problem, såsom felaktig dimensionering, luft i systemet, eller för höga inställningar på värmekurvan.
Det frekventa upp- och nedgående mönstret kan vara normalt beroende på pumpens last, men topparna över 120 grader är något oroande.
Jag skulle rekommendera att kontrollera:- Köldmediemängden: Brist på köldmedium kan leda till överhettning.
- Systeminställningarna: Se över värmekurvan och varmvattenprioriteringen.
- Service och underhåll: Om pumpen inte har fått regelbunden service, kan det vara värt att boka en kontroll.
Jag kan tillägga att att någon service har inte gjorts på utedelen sedan den installerades 2020/2021.
Tacksam för hjälp!