0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
22 mm rör räcker ganska långt nu vet jag inte effekten på din vp men är den av normal storlek så är det ok framförallt om det är ganska kort bit.
Har du 22mm utgående från pumpen kan jag förstå att dom vill köra med22mm till tanken,.Jag har 28mm ut från pumpen och valde 28mm till arbetstanken, hade som inriktning att ha 35mm men det blir hutlöst dyrt i koppar.Varför ens chansa mellan 22 och 28, klart att du ska gå på 28mm.
Kan man inte köra en sådan VP på manuellt flöde som anpassas efter systemet och låta VP varva upp och ner efter behov?
CTC GSi som jag har, har bara ett manuellt inställbart flöde för cirkulationspumpen. Den är inte som Nibes som kan variera beroende på vad den vill ha för delta.
Läste din tråd igen, visst mäter den temp på framledning? Hur funkar det att flytta givare isf till returen och ställa ner tempkurva med några grader? Detta med start och stopp borde ju försvinna.
Rörisarna diskuterade med CTC om att lura pumpen lite genom att flytta framledningsgivaren men det var tydligen inte rekommenderat.Med arbetstank däremot kommer den flyttas till strax före eller efter externa cirkpumpen.
Tänker mig att det kan inte vara problem att testa bara man kollar så man har garanterat flöde tillbaka så VP inte skenar. Men samma problem kan ju uppstå med extern cirkpump om den nu stannar så inte den kan mäta temp ordentligt och vattnet går bara runt i tanken tänker jag.
Sätter man givaren nära tanken på utgående rör till rad så kommer den känna tempen även om cirkulationens pumpen skulle stanna. Går det inte koppla in extern framledningsgivare på Ctc lika som man gör på Nibe vid arbetstank ?