0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men hade du kört 28 på allt eller bara på de rör som berör min externa krets?
Med arbetstanken som nu ska installeras så är nog inte planen att varken intern eller extern cirkulationspump ska stoppa förutom när det är sommar och värmen är avstängd.
Nu vet inte jag hur dina anslutningar i tanken ser ut, om dina anslutningar i tanken är 22mm så blir ju inte nyttan med 28mm rör jättestor.Jag tror ju på så grova rör som möjligt i hela systemet, men absolut mellan pump och tank.Om resten av systemet är halvdåligt så slipper ju pumpen lida för det.Den externa givaren ska helst sitta en bit ifrån tanken, jag satte min så långt ifrån som det gick utan att byta rum och det blev ca 60cm. Eftersom den externa cirkulationspumpen ALLTID snurrar så tror jag att givaren kan sitta ganska nära tanken utan att den påverkas nämnvärt.Hur stor arbetstank ska installeras?
Jag har ju ställt frågan om och om igen till både CTC och rörisarna och 100 liter ska vara tillräckligt säger dem för att lösa mitt problem.Jag hade gärna satt in en större tank men CTC:s tank är för hög så då blockar den en lucka i pannrummet som tidigare var ett källarfönster som nu går till krypgrunden, och jag värderar inspektionsmöjligheten högt. Alternativet är att skaffa en Nibe UKV 200, men då kommer det här arbetstank-projektet bli för dyrt för att jag inte ska göra som KVS och helt enkelt reklamera pumpen för att CTC vägrar uppdatera mjukvaran.Personligen tror jag 100l blir en förbättring oavsett, volymen i mitt system är lite för lite för pumpen plus att flödet kanske är lite för lågt, och jag har aldrig för avsikt att ha någon sommarvärme i något badrumsgolv utan de flesta radiatorer och golvvärme kommer vara aktiva när väl pumpen går. Men jag hade gärna velat sänka tempen i garagets golvvärme och därmed sänka flödet dit istället för som nu där jag använder VF-ventilen för att dra extra flöde i systemet och ha rätt hög temp i garaget.Det jag är mest orolig för är att när väl pumpen går lite mer kontinuerligt vilket just nu sker från ca 3 grader utetemperaturen och lägre, och flödet i tanken är större än externa kretsen, så kommer det bli "kortslutning" i tanken. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, jag antar att arbetstanken i det läget fungerar delvis som en bypass?
Har du möjlighet idag att se vilket flöde du har när den går vid uppstart?Angående garaget, kan du kanske montera ett element innan som en "förbrukare" och ta returen in mot garaget?100l tycker jag räcker på min anläggning men då har jag kopplat (nibe ukv 100) med ett t-kors ovan tanken på framledning då den tappar c:a 2,5-3 grader på framledning annars ( nog bra i ditt fall) och att endast överskott går ner i tanken istället. Använder 2 returer i botten med. Lite mot rekomendation här men tycker det fungerar bäst på min anläggning. Fungerar som man hade bypass och ställt fast flöde från VP som matchar max auto flöde på slinga så jag kan använda termpstater. Autoflöde från VP funka dåligt men då har jag en Nibe 1145-12 onoff.Ska din gå direkt ner i tank med högt flöde i 5 min? Så tror jag du fyller den ganska snabbt men får du som jag fick med den kopplingen att framledning då går ner mot VP ger så kan det fungera.
Har du en 12kW onoff mot arbetstank på 100l?Det finns inga autoflöden i mitt system, enda cirkpumpen som varierar flödet är köldbärarpumpen som eftersträvar 3 graders delta mellan KB-in och ut. Flödena kommer bli det jag sätter dem till. Kommer sätta extern cirkpump till flöde precis under där radiatorerna susar som jag har nu och öka på flödet på VP:n så jag får kanske 1-2 grader lägre delta. Delta just nu vid 20rps är 4-4,5 grad. 9,5 grad vid 50rps. Tror 7 grader vid 50rps är flödet jag kommer öka till till en början.Pumpen startar vid 50rps och levererar 10kW ca. Sen sänker den varvtalet gradvis och efter 5 minuter har den nått 20rps och då levererar den 4kW.
Japp, det blev en 12:a mot IVT E11. Det fungerar bra då allt V-pumpen ger kommer direkt ut på slingan via t-rör utanför tanken, kan även se på intern givare framledning och extern att jag ligger rätt i flöden då det håller samma temp. Väldigt bra med Nibe att man kan ställa flödet efter % på cirkpump vilket gör att man kan få väldigt precis det man önskar. Stänger jag några termostater så håller jag samma framledningstemp men överskott går ner i tanken på detta sätt.Ökar jag externt flöde så diffar temp intern givare mot extern och då blir hela slinga kallare genom hela cykeln och jag måste höja temp på VP med motsvarande diff typ. Denna inkoppling passar inte dina behov som jag förstår.Ökar du på flödet från VP får du en tidigare kortslutning? Men det kanske passar din anläggning ändå så sakerna fungerar.