Hejsan!
Jag går i tankarna på att sätta in en luftvärmepump och jag har snöat in på en sumo rw35.
Huset är ett 1,5 plans på ca 150m2, byggt på 80- talet. Det är vattenburen värme med vedpanna men jag skulle vilja ha en värmepump för att stötta pannan samt att kunna kyla på sommaren, tanken är att ställa ner termostaterna i alla rum som pumpen kommer åt att värma.
Kommer förmodligen att installera en mindre pump på övervåningen lite längre fram i tiden så det är bottenvåningen som är prio nu men skulle det gå att värma båda planen hyfsat med den här pumpen så är det bara ett plus.
Jag vill ha en rejäl pump som levererar bra med effekt när det är kallt ute, huset ligger i värmland och DVUT är på -21.
Jag vill gärna ha en tyst innedel, i gamla huset hade jag en hero 35 som jag tycker gick tyst och fint, därav intresset för sumo.
Problemet är placeringen, optimal placering antar jag skulle vara ovanför entredörren men där är det lite tajt med plats. Jag har 33,5 cm från innertak till underkant dörrfoder, det skulle väl gå att få nån centimeter till om man sätter dit en list men ska man gå efter manualen så krävs det 72 mm till innertaket.
Skulle det funka med en sumo med endast 3-4cm till innertaket eller kommer det begränsa flödet?
Jag har därför funderat på att montera den på innerväggen mellan hall och kök, markerat med rött på bilden men då är frågan om det kommer ta sig någon värme in i köket? Någon som har en liknade placering?
Tredje alternativet är väl att välja en lägre modell och montera ovanför dörren, tex en ninja 35 eller 50 men jag är rädd för att ljudnivån blir för hög.
Tar gärna emot tips och råd, tack på förhand!