Vår värmepump Thermia Optimum 8 håller på att dra sin sista suck. Börjar läcka i varmvattenberedaren. Ett alternativ är att bara byta den för ca 25000kr eller att bita i det sura och byta hela pumpen. Den är 18 år gammal så det är nog dags att byta.
Huset är 2x112 m²
Borrhålet är 180 meter, vi vill slippa borra djupare, har aldrig haft brine in kallare än +2 grader, även efter 2 veckor med minus 20 ute i januari och konstant gång på pumpen.
Vad ska man välja. Det är frågan. En Inverterpump eller en vanlig? (Man verkar i allmänhet borra djupare för inverterpumpar eftersom de går konstant)
Jag begär offert från tre leverantörer just nu.
Thermia, men de måste erbjuda ett bra pris eftersom vi haft en del strul med den nuvarande.
Nibe, där föreslog säljaren en klassisk pump eftersom borrhålet kan vara för grunt. Och det är rätt stor skillnad i pris.
Bosch, där säljaren trodde det var lugnt med vårt borrhål. Han bor på samma ö som jag (Alnö, utanför Sundsvall) och sa att det var bra vattenflöden i borrhålen här ute. Fått offert på 7800i
Vad har ni för åsikter om dessa och finns det nån mer tillverkare jag borde kontakta?