0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tror nog att värmekurvan är ganska normal.Var i landet finns huset?Du får kolla att radiatorerna blir ljumma nertill när det är kallt ute så att de används effektivt?
Är det 1-rörs som du har, vet du det. om så är, hur många element ligger på slingan.
OK och 4 element, nere på kopplet sitter det som ett lock, sexkant, under det finns en inställning, insex lite större. Som en tumregel som brukar fungera. Vrid den i botten och sedan ut till kant. Håll reda på hur många varv det är. Vrid ner i botten igen. Tex om det är 4 varv och 4 element, så ska den vridas ut 1 varv, nästa element 2 varv osv, är det 5 varv så blir det 1,25 varv på första 2,5 på nästa osv. Det sista blir då helt öppet med början på 1,25 varv. Det är en förbigång i kopplet, en del pytsas upp i elementet och det andra går förbi. När du har justerat första, så känn på rören som går till kopplet, båda ska vara varma + värme till elementet, lika på dom andra med.
Du ska skuva in 1 2 3 , med dividering av 4 varv. 4 helt ute. som jag skrev
Måste nog registrera mig för det här var jobbigt Oskarshamn, Småland. Radiatorerna har varit någorlunda ljumna i nederkant nätterna när temperaturen gått ner mot minusgrader. Vet inte riktigt vad som räknas som okej, men skiljer 6-7 grader mellan topp och botten på första radiatorn i slingan (tyvärr enda jag mätt på med IR-kamera).