0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värmen som tillförs borhålet sommartid har diffunderat ut i omgivningen när huset behöver värmas på hösten. Frågan är om nyttan av sommarladdning är så stor att det betalar elen till cirkulationspumpen.
Kör din värmepump med en effekt på 6 kW och styrs med ett deltaT på köldbäraren på 3°, så höjer FLM temperaturen till värmepumpen med 1°.
Lärorik tråd ☺️👍Om temperaturen ökar med 1° så har jag läst i detta forum att cop kan öka ca 3%?Om man förbrukar tex 7000 kWh motsvarar 3% 210 kWh?Om sedan cpn förbrukar tex ~15 W under tiden vpn körs tex 3500 timmar avgår 52 kWh.Så vinsten från återvinningen blir runt 160 kWh/år, kan detta stämma?Samt även ev. mindre tjälskador... 😉
Stämmer nog men återvinningen körs ju normalt hela tiden även om om kompressorn står still så laddas borran med värme så brine tempen över året kommer ge mera än 1 grad. Ska man räkna seriöst på det så drar säkert fläkten lite mera också genom att den blåser genom en kylare jämfört med att blåsa rakt ut genom väggen men vem är så noga.
Den lilla COP-höjning som blir vid varmvattenkörningarna på fåtal grader varmare KB upp från berget (+ ny spets från FLM) än bergets naturliga temperatur tror jag kompenserar att man istället kört med lätt värmeunderskott mot berget.Hade det gått sätta pumpen på absolut lägsta hastighet under "stopp av värme" tror jag det hade varit bästa valet, men när man är i 10W-träsken borde det vara +- o.De äldre FLM med 60W pump i, där tror jag det är ren förlust.Energilagring i berg ser ut att fungera i upp till en månad på ett ställe jag testat lite av varje.
Hur mycket förbrukar en modern brine cp när kompressorn står still? Eller den kanske inte behövs för cirkulationen?
I trådskaparens signatur står det "225 meter markslinga".
Det ger kanske temp motsvarande 100 meter när kompressorn går mycket men när den står still mycket laddas i mitt fall berget med energi som ger högre brine temp än vad en djupare borra skulle gett.