0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tänk på att pengar är inte gratis även om man inte behöver låna. Sätter du dem på bankkonto eller obligationer får du ränta och på börsen sannolikt värdestegring i det längre tidsperspektivet. Subventionen för installation av solceller kommer att minskas och "60-öringen" som man fått som skattesubvention försvinner från 2026. https://regeringen.se/pressmeddelanden/2024/09/forandrade-skattesubventioner-for-solceller/ Möjligen i kombination med ett större batteri som man kan få det lönsamt framöver?
HejÄr lite sugen på solceller för att få ner driftkostnad. Pengar finns så behöver inte ta något lån och då blir det lättare att räkna hem (vet att det tar sin tid).Tanken är solceller, lämpligt batteri ihopkopplad med värmepumpen. Det jag främst tänker på är styrning av det hela. Vill ha möjlighet att lagra elen då solcellerna levererar för att kunna använda under dygnets dyraste timmar. Finns det olika styrsystem för detta eller kör man allt via värmepumpen?Nibe har ju anpassade grejer som går att köra men det lär vara dyrt som stryk.Förutsättningar: SE3, förbrukning ca 8000kWh, Nibe F370, tak i bra läge med plats för solceller på 45m2, nätägare EON.Elbilsladdare ska installeras men det gör jag själv.Råd i övrigt mottages tacksamt för sådant jag inte tänkt på.