Jag ställde om vår BVP till autoläge nu i mitten av september efter att ha haft den på sommarläge sedan maj. Delta mellan brine in och ut medan kompressorn kör ser ut att ha varierat ovanligt mycket sedan dess, och sedan igår kväll har ser det ut att ha varit konsekvent lågt och sjunkande under varje kompressorkörning. Det startar på ca två grader och sjunker till ca en grad. Förra vintern låg deltat på kring 3,5 grader.
Jag tycker inte att det ser normalt ut, så vad kan det bero på? Trasiga givare? Eller är det dags att börja shoppa efter ny bvp?
Maskinen i fråga är en Nibe Fighter 1230 från 2005. Den berättar inte deltat frivilligt, men jag tar ut siffrorna för brine in och brine ut med Husdata+Home Assistant och plottar i en graf.
Kompressorn har kört totalt ca 77.000 h med ca 178.000 kompressorstarter. Tryck på både köldbärare och värmebärare ser ut att vara normala, hetgas toppar på ca 45, radiatorerna är på max förutom i sovrum och ett rum med mycket solinstrålning och det blir normalvarmt i huset. Inatt var det mellan -1 och +4 grader ute.
Jag bifogar bilder på brine in/ut för senaste dygnet, närbild på några timmar i morse samt ett liknande dygn i april som visar hur det brukade se ut. Jag har tyvärr inte data från samma tid förra året.