Hej,
Tack för svar!
1) Huset är ett två våningshus, dryga 200 kvm med golvvärme på båda våningarna, byggt 2014.
2) Jag hade igår efter jag gjort inlägget satt cirkulationspumpen i läge 1, imorse bytte jag det till läge 2.
3) Intressant det ni uppmärksammar! Hjälp mig gärna förstå, vad ska BT7 respektive BT63 mäta? Är den ena vattnet i tanken och den andra utgående vatten i golvvärmen? BT3 är sedan då returvattnet som återkommer från golvvärmen och eftersom BT63 är högre än BT 7 så misstänker ni att de är felaktigt inkopplade?
4)Bifogar nya bilder, osäker om jag tog dessa i rätt fas, men nu är ju inte kompressorns frekvens 0 i alla fall.
Det var HBerggren som såg det, jag bara bekräftar att så är fallet:
Varmvatten topp = tempgivare i toppen av varmvattenberedartanken. Den ska med hjälp av "varmvattentemperaturskiktning" av vattnet visa högre temperatur än laddningstemperaturen, som mäts i botten tanken, där inkommande kallvatten lägger sig pga "kallvattentemperaturskiktning".
Om laddningsvärder är mycket högre än toppvärdet, så är antingen tanken uppochned, någon/båda av givarna förväxlade, eller så är fysikens lagar satt ur spel
När tanken precis är färdigvärmd efter en längre stunds varmvattenkörning, så kommer den efter någon timme, utan att varmvatten används, visa i stort sett samma värde på laddning och topp (homogent varmvatten).
Det sitter små klisterlappar på tempgivarkablarna, ibland lossnar dom, eller blir oläsliga, eller så är installatören stressad/har dålig syn/mörk arbetsmiljö/dålig pannlampa osv...
Det där får reparatören komma och göra om-och-göra rätt...
VB fram = BT63
Varmvatten Topp = BT7
De är förväxlade, men då varmvattenberedarens tempstyrning går på laddningstemperaturen (den kör sålänge den är inom 30-minuters standardcykel, och/eller Varmvatten laddning ej uppnått stopptemperaturen, som beror på varmvattenvalet,
men 45°C, 52°C, 55°C är de olika stopptemperaturerna beroende på enonomi, normal, lyx, om jag minns rätt.
Sen finns ju legionellakörningen då den bränner på över
60°C om jag minns rätt (har ändrat så många parametrar på min egen pump så har svårt att memorera originalinställningarna
)
Edit:
Originalinställningar stopptemp varmvatten enligt manual:
45-47°C (ekonomi)
50-51°C (normal)
54°C (lyx)
55°C periodisk höjning (legionellakörning)