Fick en Nibe S1255 installerad för c:a 1 år sedan, och drog i samband med detta även in vattenburen värme via radiatorer. Bor i ett enplashus med inredd källare (125+125kvm) och installatören tyckte att ingivare var onödigt och installerade inte den med motiveringen att den styr för långsamt och utgivare + rätt kurva räcker. Men problemet är så klart temperaturen i källaren.
Jag har pillat en hel del med både värmekurva, flöde till varje individuell radiator sams skruvat ner några enstaka termostater (i enskilda rum där jag vill ha svalare). Jag har fått det rätt bra med hyffsad jämn temperatur på både entreplan och källare. Dock behöver jag ha värme på under sommarhalvåret (med nedskruvade termostater på entreplan, annars blir det för kallt i källaren. Har ganska många, ganska stora radiatorer där så borde finnas tillräcklig vattenvolym att jobba med.
Däremot blir temperaturen alltid lite ojämn i källaren, framförallt under sommaren. Den styrs ju fortfarande med utegivaren men jag gissar att värmebehovet är relativt konstant, oavsett utetemperatur. Är ju främst kyla från marken runtomkring som kyler och är det kyligt ute på natten kryper temperaturen i källaren upp mot 25 pga värmepumpens tillförsel. Jag funderar därför på att köpa en trådlös innegivare (t.ex. THS 10) och sätta i källaren under sommarhalvåret, och låta värmepumpen jobba mest mot den (och samtidigt skruva upp antalet gradminuter innan kompressorn ska gå igång till ganska högt, för att minska start-stop). Och sen under vintern flytta upp termostaten till entreplan för att den ska hjälpa till att ta lite hänsyn till vind och sol.
Några tankar kring detta?
Edit: Ser att jag råkat lägga denna i Frånluftsvärmepumpar, är ju en Bergvärme jag har. Vet inte om jag kan flytta själv eller om en moderator måste göra det?