0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man skulle ha behövt lite bättre översikt över installationen för att avgöra vad de två blå rattarna är till för. Men mest troligt är den lilla avstängning för inkommande kallvatten till varmvattenberedaren, och den stora säkerhetsventil för varmvattenberedaren. Jag förmodar att röret som går iväg mot hörnet och sedan nedåt slutar ovanför golvbrunn, i likhet med röret från den säkerhetsventil du ska byta?Säkerhetsventiler för VVS-bruk är ganska standardiserade, se bara till att det är rätt gänga på inkommande sidan (mot expansionskärlet) och klämringskoppling för rätt rördimension på andra sidan, samt att öppningstrycket stämmer med vad som står på expansionskärlets typskylt.
Två expansionskärl?Gissar att det är den med metall-ovandel som krånglar?Om du stänger den röda ventilen i bild (Gissar att det är på framledningen), och motsvarande på returledningen borde inte mycket vatten komma ut när du lossar den gamla ventilen.Det kan du kolla om du öppnar den manuellt innan du skruvar loss den.
Har du inga ventiler för att stänga mellan kärl och säk, så måste du tappa ut så manometern visar noll. Annars blir regnställ och sydväst för dig.
Just den delen med klämringskoppling jag är osäker på i detta fallet , kan jag återanvända den som redan sitter där ?