Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Någon som bytt CE65 till RX65?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Någon som bytt CE65 till RX65? (läst 563 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
KaveTheMan
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 41
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
KaveTheMan
«
skrivet:
24 september 2024, 13:12:45 »
Citera
Vår Ce65 från 2007 varnar för köldmediebrist. Det gjorde den förra året och då fylldes det på med nytt men det tog ett år så är det slut.
Är det någon som bytt till den nya RX65 och har erfarenheter att dela med sig?
Loggat
BJohan
Expert på värmepump
Antal inlägg: 588
Karma +0/-0
BJohan
SV: Någon som bytt CE65 till RX65?
«
Svar #1 skrivet:
25 september 2024, 14:17:24 »
Citera
Min varnade nyligen för köldmediebrist men det visade sig bara vara fel på tempgivaren i förångaren.
Loggat
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 1962
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #2 skrivet:
25 september 2024, 16:05:01 »
Citera
Kan ju vara värt att byta den själv, den kostar ju så lite och om det hjälper, ja få några år till
Om du idag redan har en extern rumsgivare installerad så kanske du har en som inte används men sitter kvar i frånluftskanalen. Kansk du kan testa med den? Är inte det samma givare som används på alla ställen?
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
KaveTheMan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
KaveTheMan
«
Svar #3 skrivet:
03 oktober 2024, 14:21:45 »
Citera
Ja det har du rätt i. Jag har nog haft det felet tidigare också.
Vi hade detta fel förra året också och då var det verkligen för lite så det fylldes på nytt köldmedium som jag antar läckt ut nu igen.
Loggat
KKamin
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
KKamin
«
Svar #4 skrivet:
08 oktober 2024, 19:09:12 »
Citera
Hej,
Har också en CE65 från 2007 som larmar för köldmediabrist. Testade idag med att byta tempgivaren på förångaren. Men problemet kvarstår. Den är svängig i temperaturen på avluften och larmet kommer tillbaka. Det är nog köldmediabrist.
Även jag bor i Stockholm och funderar på att byta till RX65. Är lite nyfiken på t .ex. Ljudnivå.
Loggat
KaveTheMan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
KaveTheMan
«
Svar #5 skrivet:
16 oktober 2024, 07:00:25 »
Citera
Jag har mätt avluften med ir termometer och den är runt 7 grader efter att kompressorn gått en bra stund så det blir en ny RX65L.
Trist att det inte tycks gå att spärra elpatronerna längre.
Loggat
KaveTheMan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
KaveTheMan
«
Svar #6 skrivet:
15 november 2024, 15:53:50 »
Citera
Jag har idag fått installerat en RX65 som utbyte från min CE65L.
Första jag noterar är att kompressorn nu tycks vara enfas istället för trefas, vilket ställer till det då jag har 16A huvudsäkring.
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #7 skrivet:
16 november 2024, 10:28:30 »
Citera
Aha,
Kollade efter och även min gamla CE50 är avsäkrad 3x20A
Nu har vi ingen prisskillnad på 16 till 25A så i vårt fall spelar detta ingen roll, differentieringen togs bort för många år sedan då dom införde effektavgift. Det som nu kommer att införas för alla. Så det är kanske möjligt att differentieringen försvinner hos dessa också? Eller inte...kanske påpeka detta för elbolaget?
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
KaveTheMan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
KaveTheMan
«
Svar #8 skrivet:
18 november 2024, 11:07:17 »
Citera
Ja vi får se men oavsett så är känns det sämre med en enfas än trefas kompressor. Den kan ju dra uppåt 2.2kw så det blir rejäla strömmar om den aktiverar elpatronerna.
Kan det vara så att du har modellen med 9kw elpatron?
Den vanliga med 6kw elpatron ska avsäkras med 16A enligt manualen, vilka inte kommer hålla om den kör elpatron och kompressor samtidigt.
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #9 skrivet:
18 november 2024, 11:31:24 »
Citera
Jo, jag har den med 3x3 kW och det sitter 3 x 20A säkringar för den i proppskåpet (huvudsäkringar 25A, lite onödigt stora har det visat sig genom åren). Jag har sedan många år spärrat 2 patroner så den tillåts bara använda 3 kW för tillskott eftersom vi har effekttaxa. Det med 5 kW från kompressorn har alltid räckt fint
Jag hittar inte någonstans info om det är en-fas eller tre-fas kompressor varken för nya eller min gamla CE50. Blir i alla fall mycket intressant att följa hur bra pumpen kommer fungera framöver. Det jag också gillade med dom gamla var att dom hade genomströmmningsvärmare för vv, alltså ingen risk för legionella och inget behov av offeranod. Det har dom visst ändrat på så nu får man vv från tanken istället och det finns även en elektronisk offeranod (åtminstone på EX serien är det så enligt uppgift)
Loggat
BJohan
Expert på värmepump
Antal inlägg: 588
Karma +0/-0
BJohan
«
Svar #10 skrivet:
19 november 2024, 10:35:44 »
Citera
Jag installerade en begagnad IVT 860 på landet. Det är ju egentligen en Comfortzone RX65 med annan etikett. Huset är litet så kompressorn går på lågt varvtal, ca 30 Hz. Jag kan bekräfta att kompressorn är enfas. Min drar dock bara 3 A så det är inget problem för mig. Tillskottsvärmarna är på 3x2 kW och fördelade på tre faser. Hemma har jag en gammal CE65 med trefaskompressor. Däremot har det varit problem med att kompressorn är väldigt känslig för spänningsfall på en fas, då larmar den för kompressorfel.
«
Senast ändrad: 19 november 2024, 11:51:27 av BJohan
»
Loggat
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 947
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
tyke
Tobbe_5192
Itec matte
TS Comfort AB
johanb81
danne824
Himmapularen
fila
Rillman
Breeelin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info