0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vätgas är lika idiotiskt som Northvolt.
Och vem skall bygga en fabrik som bara kan köras när det är minuspriser?
Jag har i alla fall svårt att se att det ska bli ett kallgarage av denna gigantiska satsning, troligen bidar kineserna bara sin tid och väntar på att få tillgång till det upplägg de planerat i många år nu.En fabrik som finansieras av kapitalister och stater i västvärlden.De slår nu två flugor i en smäll, de har fått sälja utrustningen till oss, och säkert fått ohemult mycket betalt.Nu kan de undvika tullarna mot Kina genom att bygga upp produktion i EU, om allt faller väl ut kanske de t.o.m expanderar verksamheten.Folk är inget problem, de kan ta hit några tusen kineser och ta över inte bara vår industri, utan delar av vår landsända.Drar man ut detta i framtiden kan de kanske bli storägare i gruvindustrin också, för att få tillgång till de råvaror som behövs till batterierna de ska bygga.
Ett land med så mycket folk och så stora städer har förstås utmaningar med utsläpp och nedsmutsning, men om man jämför med andra så...Att de skitar ned miljön får vi verkligen hoppas att de bättrar sig på, jag tycker mig i alla fall se de signalerna med hela nya städer som är mer eller mindre elektrifierade till 100% - den utvecklingen lär ju försöka införlivas i övriga städer också med tiden.Det går smutskasta precis vilka länder man vill, Sverige kan t.ex. framställas som ett kriminellt Europiskt centrum eller som en välfärdsstat med demokrati och låg brottslighet beroende på hur man vill vinkla det.Jag menar bara att det finns olika sätt att se på saken, och den bild vi får till oss ofta bygger på åsikter från organisationer som kanske inte alltid arbetar för att presentera en objektiv bild av Kina.Det är nog t.ex. enklare att komma tillrätta med folkrättsproblemen i Kina än med gängkriminaliteten i Sverige.