0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Yes det är jag. Fick svar igår av Nibe att det kan låta och gör inget fel men om det besvärar så kan man byta. Den är försäkrad enligt Nibe så jag hoppas det kan tas på den.Säkerhetsventilen kan öppnas växelvis; pumpa lite, dumpa tryck, pumpa lite, dumpa tryck. Men enklare att förklara, håll den öppen hela tiden.Öppen säkerhetsventil, då måste jag hålla/vrida på ventilen samtidigt som jag pumpar?När jag släpper ut trycket, kan det påverka glykolen som är tillsatt i systemet?Sammanfattning:Släpp ut trycket till 0 bar med säkerhetsventilenHåll ventilen öppen och samtidigt Pumpa expansionskärlet till 0,5 bar.Fyll på systemet med vatten till det rekommenderade trycket.Övervaka trycket när systemet är varmt
Aldrig hört ljudet så det bör bli mycket bättre att att byta kort. Hoppas det funkar. Otroligt störande med den typen av ljud.Sorgligt med glykol. Etylen eller Propylen?Om det är sistnämnda så är det bara hälla ut i avloppet. Etylen, då får pumpens röda säkerhetsventil inte vara ansluten till något vanligt avlopp. Stort misstag om det är i systemet.Det försvinner 5-8 liter blandad lösning. Som sen blir spädd med vatten när du fyller på. Inget problem alls i praktiken.
Går kompressorn när det står från på kompressorinfo under 3.1?
Trycket i expansionskärlet är 1.19 bar. Behöver inget göra då eller?
Tömde systemet igen, 0 bar i kärlet. Pumpade upp de till 0.5. Manometern står på 0 fortfarande vilket är normalt eller då ventilen är öppen?Fyllt på med vatten upp till 1.5 bar. Hoppas den håller trycket nu
Om det ser ut så så sänker man till 0,5 bar.Japp det blev rätt, 0 bar på vattnet och 0,5 i kärlet, då är det rätt. Men ha inte mer än 1 bar vattentryck, det behövs inte mer.
Trycket sjunker sakta nu till kvällen, 1 bar är det nu så det kanske är läckage? Får se imorgon bitti.Kompressor, klickandet och värme som gick inatt trots 23C varmt verkar bättre nu, men däremot tycker jag framledningstemp 29C o retur 34C är högt nu när beräknad är 20C, så varmt är det inte ute.
29 fram och 34 retur, då är det rackartyg med en givare, returen bör ligga på ca 8 C lägre. Du kan skifta givarna på kortet och se vad dom visar då. VP kanske inte gillar dom värdena utan får liksom hicka.Det med att trycket sjunker, har du synat under VP om det är blött där, sen kolla in om säkerhetsventilen ( 1,5 bar ) inte läcker, har du ett rör från den direkt till avloppet, så kan det vara svårt att se.