Hei fra Norge! Jeg poster her da vi har akkurat fått boret 240m energibrønn og levert en 9kW vann/vann inverter varmepumpe(merke Macon) til huset.
Vannbåren gulvarmeme og frikjøling er ikke så vanlig her i Stavanger, så har laget mitt eget koblingskjema med forslag til rørlegger før oppkobling. Jeg vil gjerne høre hva dere synes om dette?
Jeg har allerede handlet sirkulasjonspumpene, akkumulatortank(med spiral), varmtvannsbereder(med spiral), 2stk E4 energi målere og 2,1m2 platevarmeveksler og et par viftekonvektorer. Gulvarmekursene er lagt i kjeller(skal bli uthyre leilighet, så her er det ekstra kWh måler). Planlegger å kjøre frikyl via varmeveksleren med viftekonvektorene på sommeren, men bypass med inntegnet 3-veis ventil på vinteren.
Det er Zigbee termostater i rommene, som styrer aktuatorene på gulvarmekursene samt aktuatorene i viftekonvektorene. Home Assistant vil kommunisere direkte med varmepumpen over Modbus RTU. På sikt vil jeg også legge inn PWM styring av sirkulasjonspumpene fra home assistant for energioptimalisering.
Har vedlagt første utkast av koblingskjema og oppsett. Ønsker gjerne å hva er folkets dom og forslag til forbedringer. Litt usikker på hvor jeg bør ha ventiler, og om jeg kan forenkle noe?
https://ibb.co/THmghp1