Om du bara öppnar en lucka framåt så kommer rätt mycket av den kalla luften som lämnar utedelen sugas tillbaks in i lådan, din värmepump kommer få dålig verkningsgrad som ett resultat av det.
Försök i så fall öppna både front och sidor.
Låt värmevattnet cirkulera genom värmepumpen ändå, annars lär det ju ändå frysa om den står oanvänd för länge.
Mängden vatten och is brukar vara i relation till den energi man utvinner med värmepumpen.
Du bör ju på något sätt leda ut vattnet ur det lilla huset du bygger åt värmepumpen, annars ska ju vattnet som cirkulerar genom värmepumpen både skydda värmepumpen från frysning, värma den lilla byggnaden, och smälta isen som bildas under värmepumpen.
Nu är jag ju typen som inte tycker man ska krångla till saker i onödan, så min rekommendation är att inte bygga in din värmepump, utan isolera rören in/ut ordentligt, och acceptera den lilla energiförlust som det innebär, då kommer ju inte värme hela värmepumpen, utan bara de delar som har radiatorvatten i sig, alltså rören in/ut, och värmeväxlare + rör i utedelen, som man får förmoda är ordentligt isolerade.
De energiförluster det skapar borde kunna ersätta med några pinnar ved/dygn.
Har du billig ved är det ett ickeproblem som jag ser det.
Att bryta alla ström till en värmepump, och sedan tvinga igång den när det blir kallt ute är ingen bra ide, de flesta värmepumpar har kompressorvärmare som ser till att de ska vara startklara utan att kompressorn riskerar ta skada av kallstarter, så försök se till att du har en fungerande styrning till din monoblock.