Ser från din profil att du har huset i Höör, Skåne. Förutsättningarna för Luft/vatten är alltså goda. Din förbrukning är låg så en Atria 6 borde räcka. Det finns många på forumet med kalkylprogram som räknar fram om bergvärmeinvestering är lönsam eller ej men spontant verkar din förbrukning vara alltför låg för att det ska vara någon vits med det.
Min erfarenhet med Atrians drift är goda. Från de att pumpen startades har den inte haft några problem alls. Det enda som varit ska tas om hand på garanti enligt samtal med Thermia. Jag har investerat i en innegivare också och det är värt varenda krona. Inneklimatet är suveränt. Med orkanen Gudrun i åtanke är det också tryggt att pumpen finns inne i huset och det alltså inte finns några frysrisker vid strömavbrott.
När det gäller dränering och uppställningsplats för utedelen så verkar det vara standard från Thermias åf att inte ha med det. Åtminstone var det samma för min del. Thermia har precis tagit fram en avrinningsplåt som man fäster under utedelen för att samla upp vattnet (kostar extra som allt tyvärr verkar göra när det gäller Atrian
). Du kan sedan be installatören att dra en slang därfrån in i huset till en brunn på insidan. På så sätt ska det inte frysa och du får ingen vattenpöl under utedelen. Kan inte kosta många kronor i sammanhanget.
Det var en hel del strul vid installationen. OM du skulle välja Thermias pump så föreslår jag att du kollar med deras support huruvida den installatör du tänkt dig har stor erfarenhet eller ej. Jag gjorde inte det och det var dumt.
Anders