Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blir bara mer och mer förvirrad i denna djungel av pumpar  (läst 2676 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad git

  • IT-Konsult
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Höör/Sverige
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Jag bor i ett hus med "lagom" självdrag så som man byggde 1929, jag har bestämt mig för att någon typ av värmepump borde vara det bästa alternativet för därför kontaktade jag två leverantörer här på orten (båda har gott rykte i byn) den ena säljer IVT och den andra Thermia jag bad dem komma hit och titta ge mig förslag. Nu har jag fått in tre offerter IVT leverantören har offererat både Optima 700 A/W och Greenline+ c6 men jag vet inte om jag får valuta för de extra 45000:- som bergvärmen kostar men som leverantören förordar. Thermia leverantören har endast gett mig en offert på deras Atria 6 för att han anser att min förbrukning ändå är relativt låg.

Nu har jag suttit i 45 minuter och skummat alla inlägg men det mesta verkar handla om att välja fabrikat X eller Y inte om vilken typ. Finns det nÃ¥gon som kan ge lite rÃ¥d om det???  Sc:,h

I Thermia offerten står att uppställningsplats samt dränering för kondensvatten från kondensvatten från luftmodul ombesörjes av beställaren men jag bad om ett helhetsåtagande för jag anser att jag verken har tid eller kompetens att fixa något som helst med värmesystemet..är det normalt att göra så och vad menas egentligen att jag ska göra? Gör mig bekymrad med tanke på alla inlägg om isbildning etc.

Tackar på förhand för all hjälp :-*
Bor i villa ca 110 kvm + källare 50 kvm, byggd 1929. Nu olja 1,5-2 m3/år+el ca 4000 kWh/år energikostnad 0504 till 0604 ca 25000 kr. Tappvatten 4500 kWh. 1+2 barn.
/Git

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blir bara mer och mer förvirrad i denna djungel av pumpar
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2006, 23:02:16 »
Ser från din profil att du har huset i Höör, Skåne. Förutsättningarna för Luft/vatten är alltså goda. Din förbrukning är låg så en Atria 6 borde räcka. Det finns många på forumet med kalkylprogram som räknar fram om bergvärmeinvestering är lönsam eller ej men spontant verkar din förbrukning vara alltför låg för att det ska vara någon vits med det.

Min erfarenhet med Atrians drift är goda. Från de att pumpen startades har den inte haft några problem alls. Det enda som varit ska tas om hand på garanti enligt samtal med Thermia. Jag har investerat i en innegivare också och det är värt varenda krona. Inneklimatet är suveränt. Med orkanen Gudrun i åtanke är det också tryggt att pumpen finns inne i huset och det alltså inte finns några frysrisker vid strömavbrott.

När det gäller dränering och uppställningsplats för utedelen sÃ¥ verkar det vara standard frÃ¥n Thermias Ã¥f att inte ha med det. Ã…tminstone var det samma för min del. Thermia har precis tagit fram en avrinningsplÃ¥t som man fäster under utedelen för att samla upp vattnet (kostar extra som allt tyvärr verkar göra när det gäller Atrian  >:( ). Du kan sedan be installatören att dra en slang därfrÃ¥n in i huset till en brunn pÃ¥ insidan. PÃ¥ sÃ¥ sätt ska det inte frysa och du fÃ¥r ingen vattenpöl under utedelen. Kan inte kosta mÃ¥nga kronor i sammanhanget.

Det var en hel del strul vid installationen. OM du skulle välja Thermias pump så föreslår jag att du kollar med deras support huruvida den installatör du tänkt dig har stor erfarenhet eller ej. Jag gjorde inte det och det var dumt.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Blir bara mer och mer förvirrad i denna djungel av pumpar
« Svar #2 skrivet: 16 juni 2006, 09:23:33 »
Väljer du Thermia hos den Återförsäljare som finns i hör så får du den med störst erfarenhet i Skåne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!