0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur varmt behöver det vara?Var i landet ligger lokalen?
Åh, saknar min Forshaga lite ändå.Borde räcka med två fina och något större modeller baserat på nuvarande information. Viktigt att välja bra modell som har extra kraft när det är kallt ute. Fujitsu Nordic Master har just den egenskapen. Fuji Chikara är samma pump.Sen finns det billigare som Gree SP Nordic som levererar bra vid kallt väder också. Men du behöver nog 3 sånna. En per fas Om det är norrlands inland så är det bergvärme eller ved som gäller.
Vad sitter det för uppvärmning där nu i lokalerna? Vad är det för kapacitet på detta samt på el-abonnemanget till byggnaden?När det gäller lokaler finns en tumregel att räkna med 30 W/m3 men det blir ju en jättehög effekt även om man reducerar resultatet då Hässleholm bara har DVUT -10,8 och det inte behöver vara exakt 20 grader inne. Som uppskattning får jag det alltså till runt 60 kW(?!) värme vid DVUT. Men 430 kvm och 7 m takhöjd är stort.
Jo, ett normalhus är väl på ca 400 m3, här har vi 3000 m3.Det skulle innebära 7 st "normala" LLVP om man översätter direkt.Men om man inte behöver har så varmt så kommer det funka OK med lite färre, bra att det ligger i Skåne där det sällan är så kallt ute också.Om det räcker med 2 är jag dock tveksam till, men du kan ju börja där och märker du att det inte räcker första vintern så fortsätter du med en till osv.2 st borde kunna hålla lokalen frostfri i alla fall.
Om man t.ex. väljer Mitsubishi Sumo RW50 som ger 7 kW vid -15 °C och 8,7 kW vid +7 °C så tycker jag man kan börja med minst fyra stycken. Då bör man vara på säkra sidan att klara av att hålla frostfritt även om det blir en rejäl köldknäpp i Skåne. Sedan bör man också undersöka hur samspelet med ventilationen fungerar. Möjligen behövs några tropikfläktar uppe vid taket som hjälper till att trycka ner värmen om det blir så att värmen vill samlas uppe under takåsen.
Hade nog hållt +10 och toppat med gasol/diesel värmare när man är i garaget.
Jag hade också hållt 8-10°C och tittat på att gränsa av den mest använda ytan tex del av verkstadsdelen och kunna hålla 15-16°C just där vid behov.
Hmmm, efter en googling på tropiflät så verkar detta absolut intressant i vårt fall. Högt i tak, behöver få ner värmen.En fråga på detta, är det bättre att ha fläktarna i "vanlig" höjd eller ska man ha de så högt upp som möjligt, i en högre lokal?
Menar värmepumparna och inte fläkt** Vilken höjd bör de monteras i lokal med högt tak?