Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?  (läst 23237 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?
« Svar #15 skrivet: 06 juni 2006, 17:24:16 »
Nyare hus med krypgrund har ju fått problem i stor utsträckning, något som väl bara kan beskrivas som skandal. Jag minns hur man för något decennium sedan lanserade isolerad krypgrund som framtiden, hur gick det med det egentligen?
Äldre hus kan få problem när man slutar elda.
Konstigare än så är det väl inte.

Vårt hus med hälften källare och hälften krypgrund är väl en rätt bra lösning. Vi eldar också gärna.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Olika människor är olika känsliga för jordlukten, gemensamt för de flesta som bor i ett "sjukt" hus är att de INTE känner lukten själva.

Jo jag är tämligen bekant med hur det problemkomplexet kan se ut. Har bekanta som drabbats av denna näsans avtrubbning. Vet även att det kan uppstå relationsproblem om ”budbäraren” inte för fram budskapet tillräckligt finkänsligt.

Själv har jag fördelen av att få låta näsan vila emellanåt. Har två hus att bo i. Med 14 mil emellan. Vistas ungefär halva tiden på vardera stället. Året runt. Nyttjar enligt jag och min fru's åsikt det bästa av två världar. Det ena huset ligger tätortsnära medan det andra ligger tätortsavlägset med knappt 10 ha mark som gränsar mot en bra fiskesjö. Som extra bonus finns även tillgång till gigantiska arealer av jaktmark.  Det tätortsavlägsna huset står högt uppe på en kulle. Det huset har källare och jag lovar där finns inget fuktproblen eller någon jordlukt som tröttar näsan.

Eftersom jag numera dinglar under en i högsta grad egentillverkad fallskärm, kan jag (och min fru) lyxa oss med att ha två fullvärdiga åretruntbostäder. Visst det har förvisso betydelse att husen finns i Norrbotten. Skulle inte tro att vi haft råd att njuta denna lyx i Mälardalen.

Får väl också nämna att jag sytt min fallskärm som småföretagare. Satsade stenhårt på att utnyttja  avdragsgilla pensionsavsättningar. Satte det bra långt före, att ta ut svarta ( förgängliga och osparbara) pengar.

Företeelsen brukar av beteendevetarna kallas förmåga till uppskjuten belöning. Beteendeforskningen har visat att det är ett framgångsrecept.

Får väl med skammens rodnad medge att jag t.o.m. överdrivit mitt uppskjutande av belöningen. Så här i efterhand har jag kunnat konstatera att jag borde löst ut min fallskärm 3-4 år tidigare. Skulle fallit ut bättre skattemässigt då  Men va fan, pensionskapitalet växte ju så bra i slutet. Kändes som att avyttra en bra mjölkko.

Jag sitter nöjd ändå och ångrar inget.

/Knut.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Ljungby Fuktkontroll skrev:

Citera
Du verkar vara väldigt negativt inställd emot de som du kallar ”fuktfixare”.

Nähädu inte mer negativt än mot alla andra som ”skruvar” sitt budskap något för att effektivare komma åt människors pengar. Såna finns det många av. Hur man än räknar lär dock ”fuktfixarna” hamna i en relativt ”harmlös sektor”. Långt värre bondfångare finns i vår omvärld.

Citera
Att du lagt ut golvvärmeslingor påverkar krypgrundsklimatet även på våren/sommaren, till det positiva,
Marken i krypgrunden kyls inte ner så mycket under vintertid när det läcker ner mer värme, vilket det   rimligtvis gör från slingorna. När marken är varmare så höjs inte RF (av inkommande varm fuktig luft vilken kyls ned) så mycket som i fall om där det inte kommer ner värme i krypgrunden.

Har väl inte så mycket att invända mot ditt resonemang. Men men, tänk efter lite, Har min undergrund förbättrats av golvvärmeinstallationen och trots det visar så gravt hög RF, så borde den ha varit rena mardrömmen tidigare. Eller om man vänder på steken så borde den närmast varit en fuktfixares ”våta dröm”.

Får inte ihop det. Varför är min undergrund frisk som rn nötkärna, om ditt resonemang stämmer?

Citera
Kör vidare på din lösning med fläkt/uppvärmning/ute- samt innemätning av AF/RF.

Prata inte för högt om det bara. Det låter patent över den. Vem vet, du kan bli en fuktfixare själv.

Inga problem med att prata högt. Jag känner inget behov av att tjäna mer pengar än jag redan gjort.       Ideen är fri att ta efter. Konceptet är dock inte klart och färdigutvecklat.

Troligtvis är haken att systemet blir för billigt. Kommersiellt ointressant. För lite pengar att tjäna. Då kan det ändå kanske komma till nytta som ett gör det själv projekt. Om andra hakar på och hjälper till att utveckla.

Den hittillvarande loggningen (under mitt tätortsnära hus) har visat att när RF/temp räknas om till absolut fuktighet (AF) så finns det ett ”fönster” som uppstår  på morgonsidan av de flesta dygnen. Ett fönster när AF är lägre utomhus än undergrunden. I detta fönster borde det vara fördelaktigt att forsera undergrundens ventilation.

Kvällar är vanligen rätt fuktiga utomhus, men på morgonsidan, någon timma efter att temperaturen börjat stiga uppstår ett lägsta läge för AF i utomhusluften. Fukten har helt enkelt kylts ut ur luften under natten. Vi hittar den bl.a. som dagg i gräset.

I undergrunden är däremot AF tämligen stabilt hög, dygnet runt, om den får sköta sig själv.

Lägger man ihop de båda kurvorna så avtecknar sig tydligt ett ”fönster” som tidsmässigt borde vara särskilt gynnsamt för forserad ventilation.

I mina tankar borde det vara både billigt och enkelt att med ett minimum av datorkraft styra några rätt billiga komponenter för att fixa detta.

Hoppas att fler börjar logga jämförelser mellan AF i undergrund och utmhus. Blir kanske ett alternativ.

/Knut.

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
Hoppas att fler börjar logga jämförelser mellan AF i undergrund och utmhus. Blir kanske ett alternativ.
Hej!

Läste tidigare i tråden om dina "knappar". Kan du beskriva loggningsprylarna lite närmare - hur de funkar, typ, pris osv?
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Hoppas att fler börjar logga jämförelser mellan AF i undergrund och utmhus. Blir kanske ett alternativ.
Hej!

Läste tidigare i tråden om dina "knappar". Kan du beskriva loggningsprylarna lite närmare - hur de funkar, typ, pris osv?

Jag själv kan inget om hur det hela rent data teckniskt fungerar. Så det blir sonen som får ta vid.

Håll till godo med följande citat skrivet av sonen.



Citera
"Knappen" är en "i-button" från Dallas Semiconductor, och heter
DS1921. Den innehåller: batteri, temp/fuktsensor, minne och
logik. Minnet kan lagra upp till 2048 loggvärden. Den är programmerbar
för att automatiskt kunna logga i intervall mellan 1 min och 255 min.

För vidare info: http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/4023

Skulle tro att Rickards datalogger kan logga även denna sensor, då den
"pratar" på samma sätt som hans temp-givare. Åtminstone om den är
direktkopplad till loggerinterfacet och datorn. Vet inte om den även
kan "ställa in" sensorn för fristående loggning.

Om inte, så finns programvara (java) att ladda ner från:
http://www.maxim-ic.com/products/ibutton/software/1wire/1wire_api.cfm
som kan både ställa in sensorn för fristående mätningar och läsa ut
lagrade värden.

Det finns en hel uppsjö av olika typer av sensorer, analoga ingångar
digitala in/utgångar och annat, som "pratar" samma "språk".
En trevlig sak är att det går att beställa "free samples" från Dallas Semiconductor.
Man får då 2 st skickade utan kostnad. Det gäller de flesta
kretsar dom producerar.


Med det program som jag själv knåpar på, var tanken initialt att kunna
styra olika saker. Sedan kom jag på att jag ville även logga vad som
händer.
Min avsikt att så småningom lägga ut källkoden på nätet (GPL licens),
för att förhoppningsvis få draghjälp av fler och bättre
java-kunniga. Är ännu bara en självlärd java-novis.
De som vill hjälpa till att knåpa i ämnet bör kommunicera med sonen istf med mej.
Sonen försöker i görligaste mån undvika att exponera sin mailadress för de sökautomater som far runt på nätet och dammsuger efter adresser att skicka spam mot. Han vill därför inte ha sin adress klickbar ute i olika foran.
Skriver av den anledningen ut adressen enbart med bokstäver.
anders punkt bjork snabela vattnet punkt kom
Byt ut k-et i adressens sista ord mot ett c.

Även om dammsugarna har rätt intelligenta filter för att sålla fram även gömda adresser så får dom en matsch med detta.

/Knut.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?
« Svar #20 skrivet: 24 oktober 2008, 22:16:46 »
Farfar sa en gång att där möglet flyttar in flyttar spindlarna ut. Detta kan stämma med vad jag under inspektioner har sett i mycket mögelangripna krypgrunder.

Lyfter denna mycket gamla tråd med en förfrågan och en egen notis.
När Vi köpte vårt hus fick vi anmärkning i besiktningen på att krypgrunden var fuktig och att div åtgärder var att föredra.
Jag lade ut ny plast, tätade och städade samt installerade en acetec pd-250... jag höll på i flera dagar och sambon (som är spindelrädd) Undrade hur i he***ete jag kunde vara där nere där det säkert finns spindlar i stora som råttor :o
Jag minns att jag svarade då: Det finns inte en enda spindel! Det är säkert inte för fuktigt, jag minns att jag spekulerade i att i gamla fuktiga jordkällare och dyligt finns spindlar, alltså inga spindlar i grunden = ingen fukt/mögel... ^-^

Nu när acetec snart fyller ett halvt år har jag upptäckt en oerhörd förändring av djurlivet nere i krgrunden, jag har "massor" med spindlar helt plötsligt! (ja uppskattningsvis 30-50st) och några märkliga svarta skalbaggar som verkar trivas under plasten :o :o (se bild på bagge) Och jag trodde att jag totalt misslyckats med min "räddning" av huset... att det börjat mögla ännu mera! Jag har hört detta med att spindlar INTE trivs där det finns mögel, men jag har alltid avfärdat det eftersom jag inte "ville" tro det.
Är det fler som hört/vet att detta stämmer?? Kanske någon som upplevt samma fenomen? Det verkar ju ligga sanning bakom det eftersom jag har nästan konstant RF på 50% nu mot uppåt 90% innan acetec-installation :)
« Senast ändrad: 21 augusti 2011, 10:42:35 av Rickard »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad MangeH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?
« Svar #21 skrivet: 27 oktober 2008, 20:46:11 »
Har läst att stora mängder spindlar och insekter kan vara ett tecken på fukt och möggel:

http://www.gellivare.se/templates/Page____1057.aspx

Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?
« Svar #22 skrivet: 28 oktober 2008, 15:34:56 »
Spindlar älskar fukt! Det var rena rama spindelkolonin i min grund innan jag hade avfuktare, hemska/stora spindlar. När jag installerade min Acetec i grunden blev det en massiv spindeldöd, rena rama slakten. Dom gillade helt klart inte den torra luften :-)

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?
« Svar #23 skrivet: 28 oktober 2008, 22:09:43 »
Och hos mig är det tvärt om??? Varför?? Tillfälligheter??

VÄnligen
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?
« Svar #24 skrivet: 29 oktober 2008, 08:24:53 »
Det enda jag kan se är att insekter och annat tar sig in och ut ur din grund och där det finns mat finns ju också spindlar.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Vilka problem/lösningar har ni med fukt o lukt i krypgrund?
« Svar #25 skrivet: 30 oktober 2008, 23:34:18 »
Det enda jag kan se är att insekter och annat tar sig in och ut ur din grund och där det finns mat finns ju också spindlar.

Ja det var ett enastående bra svar :) Thumbsup Tänkte inte på det... :)

Vänligen
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!