0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Å andra sidan såg jag ett äldre reveterat hus där man bara genom att lägga in linoleummattor (alltså inte plast ens) hade ändrat fuktbalansen så att svampen hade tagit över - hyferna låg som ett täcke runt hela hela huset en halvmeter ut. Sicken mardröm!
Citat från: drjukebox skrivet 30 maj 2006, 11:54:45Å andra sidan såg jag ett äldre reveterat hus där man bara genom att lägga in linoleummattor (alltså inte plast ens) hade ändrat fuktbalansen så att svampen hade tagit över - hyferna låg som ett täcke runt hela hela huset en halvmeter ut. Sicken mardröm!Det låter verkligen som en mardröm... Hur såg dessa hyfer ut? Bara så att man kan känna igen dem om man skulle se något mystiskt.
Rollo skriver: "Plast på marken behövs egentligen inte i dessa fall."I höstas pluggade jag igen alla ventilationsgluggar och testade att köra avfuktare utan att täcka marken (som består av sand) med plast. Resultatet belv att fukthalten minskade inte alls. Markfukten steg snabbare än vad avfuktaren han att avfukta. plast rullades ut och vinterns låga temperaturer gjorde att avfuktaren inte behövde vara igång (fukthalt ca 75% under vintern)Nu för tre veckor sedan steg fukthalten till över 90% och kondensavfuktaren sattes igång. Efter fyra dagar var fukthalten nere under 75%.Slutsats: Om avfuktare används måste man hindra markfukten från att stiga.
Viktigt att veta är att krypgrunder kan klara sig ända upp till 30-40 år innan de är "mogna" för större fuktrelaterade problem såsom mögel och röta. Jag brukar kalla det för "gummibandseffekten" - Det kan bli en rejäl ekonomisk smäll att invagga sig i tänkandet "att om det inte möglat nu så kommer det inte heller att göra det i framtiden".Klart är att vissa (relativt sett få) krypgrunder klarar sig.Håll koll och låt inte "gummibandet" spännas för mycket! Över 70-75 % RF under längre tid är = Varning!
På området ”fukt i undergrunden” finns betydligt mindre loggat, här i forumet, än på värmepumpar. Tror att det finns en hel del mer att lära där. Hittills har de som tjänar pengar på avfuktning, haft tolkningsföreträde och fått styra vårt tänkande. Typiskt är påståendet att allt över RF 75%, på sikt förmodligen ger mycket skräckinjagande effekter. Svamp kommer. Inte så mycket frågan om, handlar mera om när. Husägare som mätt sin undergrund och tror på påståendet, är lätta offer för ”fuktfixare”. Hotet måste undanröjas. Kan inte hjälpas att det kostar.Mitt hus är byggt 1898. Jag har alldeles nyligen konstaterat att min undergrund är frisk som en nötkärna (se ovan i tråden). Detta trots att det bara är på vintern den klarar RF 75%.Sedan bakre delen av Maj svänger RF runt kring 90%. Inget av vad jag hittills sett får mej att tro att RF sjunker lägre förrän till hösten när kylan börjar frysa fukten ur utomhusluften. Den mest troliga utveckligen är tvärtom att RF stiger ytterligare under mitt hus.Så här har det säkerligen sett ut under alla de mer än hundra år som huset stått på denna plats. Trots det har inget hänt. Golvet har en rejält tjock spånisolering. Ingen tilläggsisoleringeller förbättring av tätning har gjorts. Den fuktlast som nu gäller kan alltså knappast vara något nytillkommet. Dock la jag in vattenburen golvvärme för 9 år sen. La den utan krusiduller direkt ovanpå befintlig golv som tidigare var täckt av några lager plastmatta. Sågade remsor av 22 mm spånplatta, bredd 278 mm (c/c 300 mm mellan slangarna), som jag skruvade som distanser mellan slangarna. Värmespridningsplåtar av alumineum, därefter Pergo laminatgolv 8 mm. Undergolvets miljö har knappast försämrats under sommarhalvåret efter detta ingrepp. Snarare borde det vara neutralt, då det ju inte går ut någon värme i golven under sommaren. Däremot har sannolikt miljön förbättrats något vintertid. Alltid nåt av värmen läcker ned och sänker därmed RF. Knappast till någon större nytta eftersom vintern vanligtvis inte är en kritisk årstid för en undergrund.Varför har då den höga RF-en sommartid, inte gett några problem, trots alla dessa år? Det vill nog till andra förklaringar än skylla på kärnvirke. Fanns splintved även på gamla tiders tallar.Kan det helt enkelt vara så att dagens fuktfixare kör med skrämselpropaganda? Tror knappast att det överhuvudtaget existerar någon undergrund som klarar att hålla 75% RF under sommarhalvåret, utan av hjälp av maskiner.Trots det växer det inte svamp under alla hus som saknar avfuktningsutrustning.Gissar att påväxning alltid föregåtts av uthållig exponering av fritt vatten. Alltså RH 100%. Antingen från kondenserad luftfukt, eller från någon läcka av något slag. Kanske från husets eget VVS-system.Återupprepar vad andra sagt tidigare. Jordlukt är inte nödvändigtvis ett tecken på att undergrunden har farligt hög fuktighet. Själv har jag sluppit sådana problem./Knut.