Jag brukar rekommendera de av våra kunder som frågar att OM man väljer att försäkra,
INTE ge upp när den blir till åren.
Försäkringen gäller ju i 15 år, och för just luftvärmepumpar så är det inte så stor andel som lever längre än så - känns som att chansen att "vinna" på just den är rätt hög.
Att premien inte är högre beror nog på att många slutar betala efter typ 10 år, innan något normalt händer med maskinerna.
Om reklamationsrätten skulle gälla för alla fel i 10 år så kommer hela branscher att försvinna från Sverige, eller så får man helt enkelt vänja sig med att företag sätts i konkurs med jämna mellanrum, så de inte ska behöva vara hela Sveriges otursförsäkring.
Konsumentköplagarna i EU är fruktansvärt fientliga till företagande i stort, och mot småföretag specifikt.
Och det blir bara värre och värre.
Visst, det är ju bra om man är konsument, men kraven på oss företagare är extremt långtgående, så långtgående att inte ens kunderna själva hävdar sina rättigheter för de ser hur sjukt det hela är konstruerat.
Tänk er t.ex. in i situationen för någon som säljer fyrhjulingar via en nätsida till bra priser.
Om/när det blir nåt fel på en maskin som skickades från skåne till Kiruna så måste företaget antingen bekosta reparationen lokalt hos kunden, eller ordna med, och bekosta transporten från kiruna till smygehuk, tur och retur, + fixa felet.
Det är i sanning sjukt.
Liknande ser vi i USA där man kan stämma företag på miljardbelopp för att man bränt sig på en kaffetår, eller i princip vad som helst.
denna typ av kultur där individen inte behöver ta något eget ansvar måste vi få bort, det är självklart så att man kollar hur varmt kaffet är innan man hivar i sig en rejäl slurk kaffe, och köper man en ATV på nätet så får man ju förstå att en själv får stå för eventuella kostnader för att ta maskinen till garantireparation.
Försäkringar mot oförutsedda händelser kan ju vara en väg att gå.