0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har man räknat på en meter blir tryckfallet mindre än 1 kPa så frågan blir då vad 13,43 står för. Lexus inlägg fick mig att undra över en sak. Dimensionerande framledningstemperatur är 30,2 grader och deltaT 5 grader vilket ger en returtemperatur på 25,2 grader. Är det rimligt att det går att få 21 grader i gästrummet med de temperaturerna fram/retur med tanke på byggnadens isolering? Lexus skriver att villan behöver högre framledningstemperatur än 31,6 grader. Det skulle betyda att garagebyggnaden är bättre isolerad än boningshuset vilket framstår som en konstig dimensionering.
Jag räknar med att garaget inte har varken knasterskydd eller parkettgolv som isolerar golvvärmen. Dessutom antar jag att temperaturen i garaget är betyligt lägre än i villan.Gästrummet har jag föreslagit en el-radiator som kompletterar golvvärmen.
Cirkpumpen i pushgruppen som placeras i garaget, hjälper den verkligen till att driva flödet i fram/retur?
Jag tror inte heller att det kommer att fungera att värma bodelen till 21 grader med 30 graders framledningstemperatur och ett deltaT på 5 grader. I Uponors kalkyl ser jag ingen uppgift om vad man har räknat med för temperatur i byggnaden. Som jag tidigare har nämnt tycker jag det är konstigt att man har räknat med 30 grader som framledningstemperatur man jag vet inte hur värmesystemet i villan är dimensionerat. Men frågan är vad man som husägare har för val i det här fallet än att prova. 20 mm rören finns där, att byta dem skulle kräva ett omfattande arbete, för en utomstående verkar det i praktiken omöjligt. Som jag ser det finns det inget annat alternativ än att undersöka hur det fungerar i praktiken. Sen får man analysera situationen och se vad som är vettigaste sättet att få det att fungera bättre. Det skulle inte förvåna mig om installatörerna utgick från att i och med att det var ett garage skulle det inte dra så mycket värme och att man därför kunde välja 20 mm rör. Att byggnaden inkluderade bostadsyta skulle värmas till normal inomhustemperatur ingick förmodligen inte planeringen.
Det kan ju aldrig vara helt omöjligt att göra någon form av ny stam från pannrum till en yttre vägg och gå ut med en ny ledning.Ibland får man helt enkelt försaka lite design/utseende för att få det att fungera.Men visst, det går ju alltid prova först.Normalt dimensioneras väl golvvärme för 45/35 graders fram vid DUT?Sedan en push för att driva ned tempen i själva golvvärmen, och minska deltaT.
Jag har 100% respekt för både Rolands och Lexus kunskaper, men måste ändå få ställa frågan, är det verkligen inget fel på några siffror om man tror att en ledning med 15 mm inre diameter som är över 30 meter lång ska kunna hålla 100 m2 garage och gästrum varmt med 30 graders framledningstemp och 5 graders deltaT?Garaget blir ju väl isolerat, men ändå, minst 3 kW effekt borde behövas vid DUT kan jag tycka (30W/m2)Jag tycker det låter som en saga, men jag kan ju inte räkna.
Cirkpumpen i pushgruppen som placeras i garaget, hjälper den verkligen till att driva flödet i fram/retur?Jag har alltid trott att det finns ett tryckfall även över fram/retur till en pushgrupp.