0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur lång sträcka skulle det bli med bara 22 mm rör om du går upp i dimension så tidigt som möjligt utanför plattan?Det avgör om det är möjligt, men någon måste räkna på tryckfallen för att se om det räcker.I övrigt kan jag inte se någon annan lösning än att dra nytt hela vägen.
OM du sätter en shunt så ska den vara precis tvärtemot vad som är normalt, normalt sett så shuntar med ned värmen till garage och liknande för att man kan tänka sig lite kallare där, men du måste köra ut så varmt vatten som möjligt till garaget för att få lagom varmt, och shunta ned värmen till huset, om det där ska fungera.
MEN, så ska du absolut inte göra, säg att du måste köra ut 10 grader varmare vatten till garaget än till huset när det är som kallast ute, då förlorar du ca 30% verkningsgrad på värmepumpen, illa, illa.
Jag skulle använda de ingjutna matningarna och montera en egen schuntgrupp med c-p i garaget.100 kvm yta innebär mycket vatten som ska pumpas runt, så kolla att shuntgruppen klarar det....helst med råge.20 mm slang med cc 300 mm.......innebär mycket varmt vatten......så jag gissar att det räcker till. I vilket fall som helst är det ju inte en katastrof. Blir det inte tillräckligt varmt i gästrummet.....så är det ju bara att sätta in el elradiator, när gästen kommer.
Det är draget 20 mm rör (ytterdia) och inte 22mm, så innerdia på rören är snarare 15.5mm. I husplattan är det draget cirka 12 m innan det når gruset utanför kantelementet. Därifrån är det nog cirka 5-6 m till som ska till innan det når värmefördelaren, då antingen med fortsättningsvis 20mm, eller 25-32mm. Efter att ha pratat med rörisen (och även några andra rörisar för att få en second opinion) har man föreslagit att lägga shunten + cirkpump i garaget istället. Är det så du beskriver att man bör göra? 30% i allra högsta grad kanske? Hade nog inte tänkt att försluten skulle vara så stor. Det är förvisso en 12kW som går på lågvarv för att värma huset under vintern, så den är överdimensionerad, men det kanske inte har någon betydelse?
Jag skulle utmana installatören att göra om och göra rätt.Om det nu inte är du som godkänt 20 mm matning till garaget för att spara pengar.
Ett flöde på 0,18 L/s i ett rör med innerdiametern 15,5 mm ska ge ett tryckfall på 0,95 kPa/m. Sammanlagt blir det ca 35 meter rör vilket betyder att tryckfallet blir 33 kPa. En extra cirkulationspump lär behövas.
Flödeshastigheten blir nästan 1 meter/s. Vet inte vad som är högsta rekommenderade hastighet för den här typen av rör.
33 kPa är inte så mycket men jag tror inte cirkulationspumpen för husets golvvärmesystem klarar av den tryckstegringen för husets totala flöde, men jag kan ha fel. Jag räknade med att 35 meter är totala längden 20 mm rör, fram och åter, från inkoppling i huset till fördelaren i garaget. Tryckfallet på 13,4 kPa tolkar jag som tryckfallet över golvvärmeslingorna. Begriper inte figuren i underlaget, det finns ingen längd angiven på röret med 25 mm diameter. Räknar jag med att 25 mm rör har en innerdiameter på 19 mm blir tryckfallet vid 0,18 L/s för 35 m rör 13,2 kPa. Hastigheten i röret blir 0,63 m/s.
Tack för förtydligandet! Det verkar som att Uponor räknar med 1 meter 25mm rör som matning om man kikar på figuren längst ner i vänstra hörnet av bilden jag bifogat där det står Connection 1 till FD.
Lexus skriver att villan behöver högre framledningstemperatur än 31,6 grader. Det skulle betyda att garagebyggnaden är bättre isolerad än boningshuset vilket framstår som en konstig dimensionering.