Så agerar i princip alla distributörer/grossister, det är ingen skillnad mellan olika fabrikat, bara i riktigt speciella fall engagerar sig generalagenten, och det gör även Daikin centralt ibland - ingen skillnad.
Annars är det förstås installatören som har ansvaret för att de levererar en fungerande anläggning, eller åtgärdar den om det blir fel.
Det man ibland kan lyckas med att att begära att få dit en annan installatör, en "second opinion" på ett sätt.
Det fungerar likadant omvänt, när vi som installatörer ger upp på en kund som gnäller trots att det inte är något fel så kan det hända att vi vänder oss till importören/grossisten och ber dem skicka dit någon annan så att kunden får input från en annan installatör också.
Ibland hjälper det, men inte alltid, vissa kunder går helt enkelt inte få nöjda.
I vissa fall kan installatören säkert också vara okunnig och/eller inte bry sig, och då kan det ju vara bra att få dit någon annan som kan felsöka och fakturera generalagenten för jobbet.
Rent generellt kan man väl säga att detta forum primärt finns till för att hjälpa folk med problem, inte smutskasta enskilda installatörer, så om du inte vill ha hjälp med dina problem av oss här i forumet ser jag helst att du slutar peppra forumet med avsky över din installatör, det varken känns eller ser seriöst ut.
En felbeskrivning kanske kan ge svar från någon som varit i en liknande situation och fått sitt problem löst.