Vet inte, allt beror på husets förutsättningar. Jag har liknande, en platta på mark med 1,5 plans trähus ovanför. Det är både trögt och inte (platta och trä). Kom fram tilll att bäst bara köra vatten på natten - det brukar vara billigast då. Sedan kan det få vara till nästa natt 02:00.
Funkar bra för tonåringarna har lärt sig spara på vatten.
Höst och vår får man peta liye manuellt, systemet blir för trögt. Hade varit bra med en llvp som kunde justera lite snabbare då. Annars tycker jag flvp funkar bra. Lite intresserad hur mycket man behöver vädra igentligen? På vintern? Och sommar.. Finns ngt som heter "nattsänkning" el. liknande, Det har funkat nu i sommar, med avluft på 25 grader går fläkten upp i 80% (valfritt nivå 4) om diffen ute/inne är över detlta temp. Jag har nu 6 grader i delta. Inte behövt öppna några fönster öv som tidigare somrar.
Men smart price.. kör inte på det. Skulle vara kul att styra fläkten automatiskt. Nattsänkning gör ju det, men på vintern har jag misstänkt att man ventilerar ut mycket värme (kompressorn får jobba). Skaffat CO2 mätare och radon+partikel. Radon var ju onödigt, en platta på mark täcks av duk - värdet ligger i snitt på 10. Under 400 - senare 200 - nu kanske 100 bequerel är ok. CO2 påverkas ju när man sitter inne - om huset är tomt går det mot 400 ppm även vid lågt luftflöde. Andas jag på sensorn kommer den efter ett tag upp i 1000-2000 ppm. Så arbete hemma - se till att ventilera. Annars lite vent på natten då man ligger och snarkar. Skaffa gärna en mätare - man kan ju flytta runt en sån all-mätare och få ett hum.
Så skippa Smart - jag tror inte på smart efter en runda med Tibber mm. Använd sunt förnuft bättre!