Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe Fighter 1210 - Fylla på kylmedel samt åtgärda läckage
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe Fighter 1210 - Fylla på kylmedel samt åtgärda läckage (läst 643 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sofi
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Sofi
«
skrivet:
24 augusti 2024, 22:49:43 »
Citera
Hejsan!
Kan absolut ingenting om värmepumpar...men hoppas på att detta är lätt att åtgärda med lite vägledning...
Har en bergvärmepump från Nibe, modell Fighter 1210.
För några ca 6 veckor sen upptäckte jag att kylmedel läcker ut från ett rör på sidan.
Ställde en liten hink under röret och den har sakta fyllts på.
Allt verkade ändå fungera bra, och för ca 3 veckor sen när jag kollade så fanns det lite mer än hälften av medel kvar i nivåkärlet.
(Under tiden jag kollade så "satte pumpen igång/började låta som den gör ibland" och medlet sjönk snabbt, åkte i i själva pumpen tror jag, sen kom det tillbaka i nivåkärlet. Antar att det är normalt, att det är så det ska funka...)
Idag har vi inte haft något varmvatten här hemma, kollade pumpen i displayen stod det LP-larm.
Såg även att nivåkärlet är tomt och att hinken jag haft under nästan är full.
Nu undrar jag om jag kan fixa detta själv?
Alltså fylla på med nytt medel (eller använda det gamla från hinken).
Vart/hur gör jag i så fall det?
Ska jag stänga av värmepumpen under tiden eller bryta strömmen på något sätt?
Ventilen som sitter över på behållaren ska vara öppen eller stängd? (Den är just nu öppen.)
Sen undrar jag hur kan det helt plötsligt börja läcka från röret...det sitter ju liksom över själva nivåkärlet och nivån av kylmedel har aldrig varit så högt upp...kan man
fixa/laga detta?
Mvh Sofi
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3977
Karma +3/-0
HBerggren
SV: Nibe Fighter 1210 - Fylla på kylmedel samt åtgärda läckage
«
Svar #1 skrivet:
24 augusti 2024, 23:53:40 »
Citera
Ventilen uppepå ska vara stängd, endast öppna vid "byggt" öppningstryck, brukar vara 1,5 bar. Vrider man på den så öppnar den moturs så öppnar den allt mer tills den; "klick" stänger igen. Medurs gör inget. Läger man tungan på sned och biter lite på den så kan man få ventilen statiskt öppen precis innan den stänger sig, inte vrida för mycket eller för lite, det är utmaningen. Vissa är lätta, vissa omöjliga.
Har ingen bra förklaring på varför det läcker, lite rädd att förångaren har spruckit dock.
Du kan hälla tillbaka det du samlat om det inte är skräpigt.
Du behöver inte stänga av strömmen. Du behöver dock starta om den med knappen på panelen eller strömbrytaren på väggen för att häva LP-larm. (Valfritt, samma resultat).
Du fyller på genom att lossa stora muttern under ventilen. Sen lossar lock och säkerhetsventil som du kan lägga åt sidan. Var noga med få den på rätt gänga vid återmontering, de kärlen har rätt dåliga gängor även nya. Tvinga inte på fel gänga, utan stanna upp och kontrollera att den gängar rakt.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
25 augusti 2024, 13:27:10 »
Citera
Röret du pekar på kan ju bara droppa om nivåkärlet är fullt, om det är tomt ska det ju inte komma där?
Jag tror att det är nån läcka i nån koppling precis intill och att det följer rör => isolering => skvallerrör utvändigt.
Du kan skruva loss ventilen ovanpå kärlet med en skiftnyckel/rörtång och fylla på, men om det varit i en öppen hink så har nog alkoholen dunstat så det är nog för lite sprit i.
Ingen fara att fylla på med detta, men du måste se till att få läckan lagad och grejerna påfyllda med riktig köldbärarsprit.
«
Senast ändrad: 25 augusti 2024, 13:29:44 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Sofi
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Sofi
«
Svar #3 skrivet:
25 augusti 2024, 19:31:52 »
Citera
Hej!
Verkligen stort tack för er hjälp.
Jag fyllde nivåkärlet med den vätska som samlats i hinken och lät ventilen vara öppen.
Efter att jag satte igång strömmen igen så tog det ca 10 min sen hörde jag hur pumpen startade och jag kunde se all vätska tömmas och åka in i "skåpet" och jag hörde hur det skvalpade runt.
Och efter ett tag så hade vi varmvatten!
Men...nu uppstod ett nytt problem, nivåkärlet har liksom trycks ihop.
Antar att det beror på att ventilen var stängd (?), den har tidigare varit öppen.
När jag öppnade ventilen så pös det lite, men behållaren är fortfarande hoptryckt.
Eftersom det är hårdplast, så behövs det väl kanske något slags tryck för att den ska vecklas ut igen.
Om den inte spricker då...vet inte.
Vågar/kan man man använda kärlet så som det är idag eller måste jag köpa nytt?
Att det kan rinna kylmedel ut ur röret som jag visade på min tidigare bild är fortfarande ett mysterium eftersom medlet aldrig når upp till den nivån där röret börjar från behållaren.
Min tanke är att det kanske bildas kondens/fukt eller gas och att det på så sätt kan komma vätska i röret...
För det är verkligen ur metallröret som vätska kommer, de svarta runt omkring är helt torra.
Vore snällt om jag kunde få info om vart jag kan köpa nytt kylmedel och vilken sort ska jag köpa?
Mvh Sofi
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
26 augusti 2024, 08:56:06 »
Citera
Aha, OK då tror jag att du helt enkelt fått in luft i köldbäraren.
Detta löser du inte själv, du behöver får hem nån som fyller på och luftar grejerna.
Man måste ha lite specialutrustning för detta, med ett stort kärl och extern pump för att få bort alla luft.
De måste dessutom lufta åt båda hållen, säg till om det, så att det inte finns nån luft alls i grejerna.
Om man sen stänger ventilen så brukar det hålla sig, kärlet borde ju gå att buckla ut , fast är det gammalt kanske det bör bytas?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 995
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
shelter
Erik Renberg
Smurfen.
ErikB
VictorHus13
RaveG
G Bergström
lars
TS Comfort AB
rocas
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info