Jag har påbörjat processen att skaffa bergvärme. Vi har nu en vedpanna i garaget och kulvert som leder golvvärme och varmvatten till huset. För att nu slippa varmvattencirkulationen i kulverten året runt så hade jag tänkt lägga in bergvärmepumpen i grovköket inne i huset. Kulverten skulle alltså fortsättningsvis vara i användning men nu för att värma garaget med golvvärmetemperaturer.
Har nu fått offert på följande pumpar
Thermia Calibra Eco 3-12 kW
Nibe S1255 3-12 kW (bor utanför Sverige och S1256 säljs inte här ännu)
Bosch 7800i 3-12 kW
Ekonomiskt är offerterna ganska likvärdiga så det är väl främst de tekniska detaljerna som är avgörande. Har inga problem med att sätta mig in och optimera drift men söker inte aktivt ännu en ny hobby.
Har noterat att ljudnivån skiljer en del, åtminstone på pappret, med Calibran den tystaste på 29-44 dB (34 db). Niben och Bosch ganska likvärdiga ljudmässigt verkar det som men upp till 10 dB högre på energimärkningen. Finns något här att uppmärksamma eller kan man tänka att alla dessa är tillräckligt tysta att ställa i ett grovkök? Kan nämnas att husets ventilationsenhet står bredvid så ett visst bakgrundsljud existerar redan i rummet. Calibrans större mått blir i mitt fall besvärliga då den tar bort allt mitt utrymme för att bygga en skjutdörr framför både pump och ventilationsenhet.
Finns det tankar och idéer på vad som kan vara rätt väg att gå?