0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har lite frågor och funderingar kring "Bidrag för energieffektivisering i småhus"Försökt hitta något liknande inlägg men gjorde inte det, inte uteslutet att jag sökt dåligt såklart Huset som jag och min sambo nyligen flyttade in i är ett tvåplanshus från 1988 på 130kvm.Huset drar ca 16-17tusen kwh och ca 12 kwh är värme. Idag är det en Nibe 100p fighter(frånluft) sen sitter det idag el-element i varje rum, el golvvärme i 2badrum och i entren.Efter att ha läst om detta stöd så ploppade tanken på att konvertera om huset till vattenburet. Men försöker få en klarare bild av kostnaden för detta innan vi funderar vidare på det. Med detta bidrag på 30000kr samt rot på timmarna för röris timmar. Tänker att det är en bra investering som är bra för plånboken,komfort och värdet på huset. Sen om man gör detta arbete så byter man vår pump idag till en Nibe F370 som drar mindre än den vi har idag och kunna följa timpriset på el som vi kör med idagElgolvvärmen får ju vara kvar där de ligger idag.Till min fråga kring detta. Om man skulle köra på med min ide ovanför så borde vi få grönt ljus med bidraget eller är det något jag missat eller inte förstår? Med vänliga hälsningarChris
Om jag förstått reglerna rätt så är du tyvärr diskvalificerad från bidraget eftersom du redan värmer varmvattnet med en värmepump. "Husets tappvarmvatten ska också värmas upp av el." står det bland annat på Boverkets sida om saken. Men som vanligt med föreskrifter är det lätt att fatta fel, så någon mer får gärna bekräfta detta.
Det man kan göra för en ganska liten investering är att sätta in en luftluftvärmepump som kanske klarar att värma en hyfsat stor del av huset beroende på planlösningen. Det brukar man tjäna in på kanske fem år eller kortare tid. För att konvertera till vattenburet värmesystem får man räkna med ca 8000 - 11000 kr per radiator inklusive allt och sedan tillkommer ju en bättre värmepump så det blir en rejält stor investering som tar väldigt många år att räkna hem. Men värdet på huset stiger också med vattenburet värmesystem istället för direkt-el.
Jo, om det stämmer att det räcker att komplettera med en luftvärmepump om du har en frånluftsvärmepump som idag gör tappvarmvatten så blir det ju en skaplig rabatt (50% av materialkostnaden och 30% ROT på jobbet) på en luftvärmepump, du borde kunna spara kanske 6000 kWh/år så payofftiden borde bli otroligt kort om elpriset hamnar på över 1 krona i snitt för dig.
Jag skulle ringa skatteverket och fråga.OM du ändå är sugen på att konvertera och göra en större investering för framtiden så ska du ta alla chanser, inte bara fråga på ett forum.Sen ogillar jag egentligen att bidrag ska styra vad man investerar i, långsiktigt är det bättre både för dig och Sverige om du konverterar till vattenburet och en mer fullvärdig frånluftsvärmepump, luftvärmepumpen kan vara bra ändå, för att stötta och ge er AC på sommaren, men att man inför bidrag som gör att folk inte fattar vettiga långsiktiga beslut är direkt kontraproduktivt, och ett slöseri med skattepengar.
långsiktigt är det bättre både för dig och Sverige om du konverterar till vattenburet och en mer fullvärdig frånluftsvärmepump,