Hej. Är rent ny här och söker den samlade massans kunskap tankar och erfarenheter.
Vi har köpt ett hus på 110 m2 där det idag värms upp av en gammal luftvatten monoblock pump samt 6st solfångare som är kopplade till två stora ackumulatortankar. Värmepumpen behöver bytas då den är gammal och inefektiv. De tidigare ägarna säger att de har haft mycket värme och varmvatten från solfångarna men att de även har duschat på sina respektive jobb en hel del. Vi kommer flytta in med två tonårsdöttrar och två små, samt oss vuxna som inte har samma möjlighet att duscha på jobbet. Nu till slut kommer frågan 😅. Vad skulle vara den bästa lösningen tror ni? Antingen ansluta sig till fjärrvärmenätet: avgift för att koppla på 25.000 samt värmeväxlare och installation 40-50.000 enligt lokala installatören. Fjärrvärmetaxan 2024 är 87 öre per kWh Samt en fast avgift på 292 kr/mån eller 3500 per år. Alternativet är att köpa en ny värmepump. Just nu kan man köpa en Panasonic 9KW monoblock för 51.000 installation för en sådan ca 15.000 om jag inte till och med kan göra en hel del själv. I detta fallet antar jag att jag bara byter ut den pumpen som sitter utan några större andra modifieringar eller Fins det någon annan bra lösning med solfångarna som jag missar. Vad tänker ni?
/Daniel med familj