0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kanske skulle byta användarnamn, AI pal riskerar blocka dig i olika spamfilter, många AI-robotar som spammar internet nu.
Jag sitter med liknade funderingar. Vad jag läst bör man ha värmekabel 1,5 meter i stupröret. Jag har lite längre sträcka för frostskyddskabeln än du och letat runt lite efter just 15w/m men det verkar som det är väldigt speciellt för just VP,ar och golvvärmekabel.Det jag har läst är att oavsett 10w/m eller 15w/m så ska man isolerar röret, i annat fall ska man tydligen upp till 25w/m.Jag själv skulle inte göra hål i fasaden för att koppla på köksavloppet, pga risk för vattenskador om något börjar läcka.
Av dina två förslag skulle jag nog hellre välja att dra in slangen, för att få så kort värmekabel som möjligt, du ser ju rätt snabbt om du får en stor fuktbelastning från avloppet, alltså att det är övertryck i avloppsnätet.
För att det ska bli en fuktbelastning i utedelen, från avloppet, krävs ju att det är övertryck i avloppet, vilket det rimligen inte är, det borde vara trycklöst om du har kommunalt avlopp.Att ställa en utedel mer eller mindre på marken som du tänkt är inget vi gör när vi installerar hör i Piteåtrakten, de ska upp minst 120 cm från marken för att få till avrinningen som den bör vara.MEN, jag vet att det finns de som kan betala mer eller mindre hur mycket som helst för att det i deras ögon ska se så bra ut som möjligt, även om det blir dyrt både intitalt, och sparar mindre el långsiktigt.Det får man ha respekt för, men JAG är ingen expert på den där typen av lösningar.Snyggast blir det nog att dra slangen ned i vita limmande och klamrade PVC-rör som går till stupröret, och värmekabel hela vägen.