Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmesystem för permanenthus som används som fritidshus?  (läst 334 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nunchuck

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag håller på att planera ett nytt husbygge och har kommit till val av värme och ventilation.
Huset ligger i Stockholm. Välisolerat, platta på mark, 130 kvm i bottenplan med en isolerad och uppvärmd vind på 70 kvm (+öppet till nock i övriga delen).
Huset kommer ha permanentstandard (och behöver uppfylla energikraven), men användas som fritidshus: typ användas som primär bostad maj-aug samt helger under vår och höst. Några gånger i månaden under vintern.

Jag letar efter ett billigt/prisvärt uppvärmningssystem och har förstått att FLVP är det som flest(?) bygger med idag. Det verkar dock inte vara optimalt om man inte är i huset vintertid... Jag funderar på en LLVP som komplement för att också få kyla på sommaren.

Jag är dock helt öppen för förslag och idéer på vad jag borde välja för att både få låg energiförbrukning men också vettig komfort.

Utloggad Josth

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9918
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmesystem för permanenthus som används som fritidshus?
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2024, 12:16:23 »
Eftersom ni ändå ska vistas i huset så pass mycket tycker jag det trots allt passar bra med den standard frånluftsvärmepump som husbyggarna brukar ta med. Det blir modernt och mycket välisolerat och Stockholm har inte så kallt på vintern som i Norrland. Man blir vanligtvis inte populär när man kräver t.ex. bergvärme vid nybygge. En luftvärmepump till övervåningen som komplement av värme och för kyla på sommaren passar utmärkt. Sedan, nu när ni bygger nytt kan ni ju fundera på om ni vill ha en mer avancerad kyla som sprids i kanalerna i huset såsom t.ex. Comfortzone föreslår med deras RXC-modeller.

Edit: Då ni ska ha öppet upp till nock i en del av huset så glöm inte bort att det kan behövas en rejäl tropikfläkt snurrandes uppe i taket som trycker ner värmen igen till de som sitter där så de inte fryser. Värmen samlas annars oftast under innertaket uppe vid nocken.
« Senast ändrad: 09 augusti 2024, 12:29:34 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Nunchuck

• Nybörjare
  • *
  • Karma +0/-0
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2024, 12:53:53 »
Tack för tipset! Jag har funderat på det där med takfläkt, behöver bara hitta någon som ser ok ut  :)

Comfortzone RXC + T15 låter ju intressant, men kostnaden relativt hög. Men med detta alternativ bör jag kunna skippa LLVP, eller behövs det som komplement oavsett?

Jag gillar att sovrummet är kallt. Gärna 17-18 grader. Har du koll på hur enkelt det är att styra RXC-modeller beroende på rum? I ett tidigare hus upplevde jag FTX-ventilationen som störande för sovrummen blev för varma när allrummen hade bra temperatur. Kanske iofs berodde på dålig planering vid dragning av kanalerna!?

Utloggad Josth

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9918
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2024, 13:01:41 »
Min kunskap om RXC-modellerna är ganska låg men jag kan inte tänka mig att det går att styra annat än tilluftsflödet till respektive rum. För rumsstyrning behövs ett mer avancerat system typ som finns på hotell och liknande. Kontakta Comfortzone och forska mer kring detaljerna! Om man kör kyla via RXC så behövs ingen LLVP. De moderna frånluftsvärmepumparna ger hög energibesparing på dessa breddgrader och möjligen att spara mer är väldigt begränsade.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Nunchuck

• Nybörjare
  • *
  • Karma +0/-0
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2024, 13:26:34 »
Har slängt iväg ett mail till dem. Stort tack för hjälpen!

Utloggad Maxz

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +1/-0
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2024, 17:19:57 »
Eftersom ni ändå ska vistas i huset så pass mycket tycker jag det trots allt passar bra med den standard frånluftsvärmepump som husbyggarna brukar ta med. Det blir modernt och mycket välisolerat och Stockholm har inte så kallt på vintern som i Norrland. Man blir vanligtvis inte populär när man kräver t.ex. bergvärme vid nybygge. En luftvärmepump till övervåningen som komplement av värme och för kyla på sommaren passar utmärkt. Sedan, nu när ni bygger nytt kan ni ju fundera på om ni vill ha en mer avancerad kyla som sprids i kanalerna i huset såsom t.ex. Comfortzone föreslår med deras RXC-modeller.

Edit: Då ni ska ha öppet upp till nock i en del av huset så glöm inte bort att det kan behövas en rejäl tropikfläkt snurrandes uppe i taket som trycker ner värmen igen till de som sitter där så de inte fryser. Värmen samlas annars oftast under innertaket uppe vid nocken.

En gammal kollega hade FLVP och jag minns att han hade ett insug uppe vid nock.
Verkar ju vara självklart.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!