0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har efter ett besök i Frankrike, där säljs värmepumpar från 1900 SEK låt vara med 407C och med en något svagare cop-värde för värme jmf med kyla, köpt med mig en 5,0 kw 410C med Sanyokompressor. Det var priset som fick avgöra, 589 €. Varför kostar en pump i Sverige 10 000 kr mer? Låt vara att "min" pump saknar trågvärmare och inte är "Norden" anpassad men ändå.
Fem års kompressorgaranti (gäller hela Europa). Dessutom bad jag min lokala kylmontör att kolla företagets uppgifter på hemsidan. Han gav tummen upp och ska dessutom montera den (valde att inte montera den själv trots att det går). Köpte en till huset i Frankrike, 410C 3600W för dryga 3 000 SEK. Den fungerade iafa under de tre veckor jag var där). Tror att man har kört upp svenskarna, som vanligt!
Citat från: Bengt1 skrivet 25 maj 2006, 20:48:40Fem års kompressorgaranti (gäller hela Europa). Dessutom bad jag min lokala kylmontör att kolla företagets uppgifter på hemsidan. Han gav tummen upp och ska dessutom montera den (valde att inte montera den själv trots att det går). Köpte en till huset i Frankrike, 410C 3600W för dryga 3 000 SEK. Den fungerade iafa under de tre veckor jag var där). Tror att man har kört upp svenskarna, som vanligt!kompressorgaranti.....på matrialet inte arbetet.....men om kompressorn rasar så plocka du ner pumpen & skicka den dit den ska......så kan jag lova att du får tillbaka den & dom säger "handahavande fel" ......iof så på dom ca 300 luftvärmepumpar jag monterat har jag nog haft 2 kompressorhaverier.....men hur många kretskort & givare man bytt kan man inte räkna........men lycka till det är nog svenska folket som blivit blåsta & inte du...
Visst är det ett bra pris så varför handlar inte de på forumet av det företaget eller av de som säljer "Sverigepumpen" för dryga 6 000 kr? Varför väljer man att betala 16 000-23 000 kr till mellanhänder? Tryggheten?