Hej!
Har många frågor men ska försöka hålla det kort...
Bakgrund:- NIBE F1245 - bergvärme, 2x180m och vattenburen golvvärme
- Förberett för frikyla från i samband med fasadrenovering.
- Innebär en slinga från VP-rum till V-rum på övre plan med tre (3) avstick på vägen (sovrum på nedre plan).
- Kondensdränering är också på plats.
- Avstick från borrhål finns också i VP-rum.
Har också kommit över en EVECO YARDY med 2-rörs anslutning avsedd för infällnad i vägg som jag tänkt använda i v-rum.
Om jag förstått rätt är "EVECO YARDY-EV IVP", egentligen en RHOSS YARDY EV3 IVP.2T…80" som ger:
- 7,2 kW kyla vid 1405 l/h vilket ger 21,4 kPa tryckfall.
- Motsvarande för värme är 11.1 kW, 912 l/h och 9,1 kPa.
Jag behöver nu komplettera med ytterligare 3 fläktkonvektorer men EVECO tycks inte sälja YARDY (RHOSS) längre och det verkar inte finnas någon annan återförsäljare i Sverige för RHOSS (trots att de ägs av NIBE...)
https://www.rhoss.it/products/yardy-ev3/Frågor:1. Någon som vet vem som säljer RHOSS i Sverige idag eller om EVECO eller någon annan har motsvarande modeller för inbyggnad i vägg (önskar så litet djup som möjligt)?
1b. Kanske t.o.m. någon som kan rekommendera en modell+storlek för sovrummen som är 20 resp 30 kvm...?
2. Vad som krävs för att även kunna använda dessa fläktkonvektorer för värme? Tänker på installationen vid bergvärmepumpen då det endast finns påstick med kulventiler till/från borrhål idag. (gissningsvis krävs ett ventilarrangemang + någon form av styrning men frågan är om NIBE F1245 klarar detta om man redan har pooluppvärmning som extra tillbehör...)
3. Är det värt att det extra arbete + mtrl som krävs för att också kunna köra värme? Dvs blir det energieffektivt att komplettera golvvärmen med fläktkonvektorer för uppvärmning?
Tack på förhand!