0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Livslängden på Sanyo 93 och 123 har varit betydligt längre på mina breddgrader.Är huset välisolerat så blir det mindre skillnad temperaturmässigt vid längre avfrostningstider och är det lågt ställd ventilation så är det mindre mängd luft som ska värmas.Här är det många sommarstuge områden som numera är permanentboende och isoleringen är många gånger ingen höjdare så vintertid så avfrostningstider på 5-7 minuter eller 15-20 minuter märks på komforten inomhus och är det hög luftfuktighet utomhus så avfrostningarna är tätare så blir det inte direkt bättre för inomhustemperaturen.Elradiatorerna kickar igång och med dom inräknat blir COP för uppvärmning sämre.Spelar inte temperaturskillnader någon roll och radiatorerna är avstängda så är det en annan sak.Ser nog helst själv att avfrostning sker snabbt med kortare tid mellan avfrostningar så den går effektivare jämfört med en som går länge med massor av frost/is och sämre verkningsgrad som tar betydligt längre tid på sig att avfrosta .Men det är min åsikt när det gäller förutsättningar i mina krokar och det finns nog väldigt många olika åsikter om vad som är ”rätt”